Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala. Foto: NKÚ

Miloslav Kala k rozšíření pravomocí NKÚ: Nechceme být obcím katem, ale partnerem

Sněmovna v týdnu schválila ústavní novelu o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Úřad by měl podle předlohy prověřovat nakládání s veřejnými penězi, s penězi z veřejných rozpočtů a také s majetkem firem, v nichž má majetkovou účast stát, kraje nebo obce. Na adresu obcí říká v rozhovoru pro českou justici prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala: „Jde nám o prevenci a inspiraci, ne bezduché terorizování.“

Jak přijatá novela rozváže NKÚ ruce, co se týče kontroly veřejných peněz?

Pokud by byl proces, který přijetí této novely nastartovalo, v budoucnu úspěšně završen, znamenalo by to, že se Česká republika se konečně přidá k většině evropských zemí, kde jsou kontrolovány skutečně všechny veřejné prostředky – tedy i ty, se kterými hospodaří samospráva. Mimochodem byla by tím konečně naplněna dikce Limské deklarace, ke která Česká republika přistoupila a která právě kontrolu všech veřejných prostředků ze strany nejvyšších kontrolních institucí předpokládá.

Značné naděje se vkládají do možnosti kontrolovat i firmy s majetkovou účastí státu – jak důležité to podle vás je?

Rozhodnutí, zda nás do těchto firem pustí, je na zákonodárcích. Ale domnívám se, že jde o důležitý krok, protože tyto firmy hospodaří s nemalými prostředky daňových poplatníků. Navíc mají nechvalnou pověst, která může být z většiny třeba nezasloužená, ale na rizikovost tohoto prostředí každopádně poukazuje.

V čem je přijatá podoba lepší než původní návrh, který jste kritizoval?

V krátkosti? Ve všem. Tato novela nastavuje široký rámec pro kontrolu skutečně všech veřejných prostředků. Jeho jasnější vymezení pak bude záležet na tom, v jaké podobě projde novela zákona o NKÚ, která novelu ústavy musí nutně doprovodit. Ten původní návrh pana poslance Polčáka byl problematický z mnoha ohledů. Mimo jiné i proto, že naši působnost v některých oblastech nerozšiřoval, ale naopak zužoval.

Senát je při rozhodování poněkud nevyzpytatelný, což už jednou v případě podobné normy v minulém volebním období ukázal. Jak vidíte šance zákona v horní komoře?

Já nejsem politik. Předjednání toho, aby rozšíření působnosti prošlo i senátem, tedy není na mě. Ale samozřejmě se bavím s lidmi a ptám se jich na jejich názory. Nedávno jsem například předával naši výroční zprávu za rok 2013 panu předsedovi senátu Štěchovi a samozřejmě i na rozšíření působnosti NKÚ přišla řeč. Ty signály, které dostávám, jsou zatím pozitivní. A chci věřit, že u toho i zůstane.

Poslanci kritizují velkou řadu kontrol s protichůdnými výsledky různými státními úřady. Existuje cesta, jak toto zprůhlednit, sjednotit metodiku?

Tak kritika duplicity kontrol je do jisté míry oprávněná. Ale je třeba si uvědomit, že jde o kritiku interních kontrol státu a jediným řešením je revize jeho kontrolního systému. Chci zdůraznit, že NKÚ je jediným externím auditorem státu. Naše kontroly opravdu nedublují žádné jiné. Jsem přesvědčen, že žádný systém bez externí kontroly nemůže fungovat. A to nejen v rámci státní správy, ale i v soukromém sektoru.

Není právě toto úkol pro NKÚ, aby zdvihl svou prestiž? Například pomocí doprovodné vysvětlovací kampaně?

My NKÚ nevnímáme jako úřad, jehož jedinou starostí je informovat vládu a parlament o tom, jak se ve státě hospodaří, i když to je samozřejmě naším hlavním a zákonem daným posláním. Klademe velký důraz na komunikaci výsledků naší práce veřejnosti – jak té odborné, tak veřejnosti v tom nejširším slova smyslu. Uvědomujeme si, že jsou to právě lidé, kteří nakonec rozhodují o tom, kdo bude správcem politik státu. A my jí k rozhodování o tom chceme dát relevantní podklady a informace. Věřím, že se nám to daří. A pracujeme na tom, aby nám to šlo ještě lépe – ať už prostřednictvím odborných konferencí, které pořádáme, specificky zaměřených publikací nebo důslednou medializací našich kroků – a to nejen těch, které se bezprostředně týkají kontroly.

Ústavní novela vytváří vlastně jen rámec, jak daleko je příprava doprovodného zákona?

Podle legislativního plánu vlády ho má kabinet dostat na stůl koncem roku. V této fázi je ta práce na legislativní radě vlády, takže ta otázka by měla směřovat spíše na její představitele.

Kdybyste měli říct hlavní směry nového zákona – v čem by se měl měnit? A kde vidíte nejspornější body?

Vzhledem k tomu, že návrh novely zákona o NKÚ z pera vlády ještě není hotový a já ho dosud tedy neměl šanci prostudovat, nemůžu na tuto otázku v tuto chvíli odpovědět.

Jak by měla fungovat kontrola obcí?

Pokud se skutečně působnost NKÚ rozšíří, počítáme, že v prvním roce bychom udělali maximálně pět pilotních kontrol. Poté bychom je vyhodnotili a do plánu kontrolní činnosti na další rok bychom jich už zařadili víc. Chci zdůraznit, že nám nejde o nějaké kobercové kontrolní nálety na obce a kraje. Chceme nejdříve pečlivě analyzovat rizikové oblasti a na základě toho kontroly cílit do oblastí, kde reálně dochází k porušování zákona nebo nehospodárnostem. Nechceme být pro obce katem, ale partnerem. Dobře odvedená kontrola v jedné obci může být inspirací pro další tisíce starostů, kteří třeba dělají stejnou chybu. Jde nám o prevenci a inspiraci, ne bezduché terorizování.

Robert Malecký