Nejzávažnější zjištění ÚOHS se mají týkat zakázky na výstavbu úseku rychlostní silnice R 4 Mirotice-Třebkov v celkové hodnotě 1,2 mld. Kč. Foto: rsd.cz

Kartelu stavebních firem hrozí obří miliardová pokuta

Nový ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bude muset v krátké době řešit nepříjemný problém, který se týká jeho minulého působiště, firmy Skanska. Podle informací České justice, která měla možnost se seznámit s podrobnostmi, totiž antimonopolní úřad dokončuje závěry šetření kartelu stavebních firem, přičemž rozhodnutí by mělo padnout do konce tohoto roku.

Z informací, s nimiž měla možnost se Česká justice seznámit, vyplývá, že podezření z kartelových dohod mezi stavebními firmami se potvrdilo. Nejzávažnější zjištění ÚOHS se týkají zakázky na výstavbu úseku rychlostní silnice R 4 Mirotice-Třebkov v celkové hodnotě 1,2 mld. Kč, která byla do provozu uvedena v září 2010. Při šetření ÚOHS, které se týkalo mj. firem Strabag, Eurovia, Swietelsky, M-Silnice a Skanska, byl zajištěn dokument, v němž je uvedeno, které z těchto firem nabídku podají a které nikoliv. Šetření potvrdilo, že dokument vznikl ještě před podáním nabídek a společnosti, které v něm byly označeny, že nabídku podají, tak následně skutečně učinily. ÚOHS také ve svých závěrečných zjištěních upozorňuje na fakt, že některé z firem se pak účastnily zakázky jako subdodavatelé.

Jak Česká justice zjistila, vedle ÚOHS se o celou věc intenzivně zajímá také policie, která vede paralelní vyšetřování. Byla to navíc právě policie, která ÚOHS na možnost kartelu upozornila. Zdroje České justice z antimonopolního úřadu sdělily, že firmám hrozí souhrnná obří pokuta až do výše jedné miliardy korun.

Vyšetřování začalo na jaře roku 2013, kdy antimonopolní úřad oznámil, že začal správní řízení pro podezření z tzv. kartelové dohody s firmami Strabag a Eurovia, které se později rozšířilo o firmy Swietelsky stavební, s.r.o., K-building CB, a.s., a SaM silnice a mosty, a.s.. Jak už dřívě Česká justice informovala, v průběhu posledního roku se pak šetření rozrostlo na více než dvacet stavebních firem a k výše jmenovaným přibyla například i významná stavební společnost Skanska.

Ťok se stal ministrem dopravy ve čtvrtek. Z vedení Skansky odešel 12. listopadu, kdy exekutivní vedení firmy předal finančnímu řediteli Patriku Cholevovi. Ve vládě nahradil Antonína Prachaře, oba do funkce vybralo vládní hnutí ANO. Ťok je desátým ministrem dopravy za posledních šest let.

Někteří politici nadále považují Ťokovo předchozí působiště za možný střet zájmů, jeho nominaci na post ministra z toho pohledu zvažoval i i předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Nakonec podle premiéra rozhodla Ťokova dobrá pověst člověka aktivně vystupujícího proti netransparentním veřejným zakázkám. Dříve rovněž vedl platformu pro transparentní veřejné zakázky a stál v čele Americké obchodní komory v ČR. Také ta deklarovala snahu o čisté podnikatelské prostředí. Ještě jako šéf Skansky Ťok situaci ve stavebnictví kritizoval. Loni například poukázal na stále častější nešvar, kdy se poražené firmy z tendrů proti výsledkům automaticky odvolávají k antimonopolnímu úřadu, aniž by pro to měly adekvátní důvody.

Robert Malecký