Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman. Foto: archiv

Nejvyšší státní zástupce ve 44 bodech odmítl zákon o státním zastupitelství

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman se znovu ostře vymezil proti podobě zákona o státním zastupitelství, který předkládá ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO). Sepsal 44 bodů, pro které je podle něho zákon nepřijatelný, všechny připomínky přitom považuje za zásadní. Zeman navíc v dopise, který má Česká justice k dispozici, ministryni upozornil, že připomínky jsou předběžné, další budou následovat v řádném připomínkovém řízení. Pro to ale není podle Zemana zákon vůbec připraven, nezná zatím například důvodovou zprávu.

„Mám za to, že návrh zákona se jeví potřebné zcela zásadně přepracovat, protože v této podobě nemůže být podkladem pro řádně prováděné připomínkové řízení,“ píše ministryni Pavel Zeman v dopise, který reaguje na žádost o připomínky z 19. listopadu. Do připomínkového řízení by přitom zákon měl odejít v následujících dnech, aby mohl být do vlády v souladu s legislativním plánem odeslán ještě do konce roku. Souběžně s připomínkami Nejvyššího státního zastupitelství zákon posuzuje i tzv. koaliční komise, v níž jsou dva zástupci za každou z vládních stran. Ta se zatím sešla jen jednou, ministryně jednala s lidovci, schůzka se zástupci ČSSD by se měla odehrát někdy v příštím týdnu.

Zákon sice podle Zemana formálně vychází z návrhu, který na jaře 2013 sněmovna projednala v prvním čtení, obsahuje však řadu změn, které původní návrh ohýbají směrem k politickému rozhodování či možnosti politického ovlivňování činnosti státního zastupitelství. Konkrétní Zemanovy obavy jsou tyto: Ministr spravedlnosti bude činit zcela volně téměř veškerá personální rozhodnutí v soustavě státního zastupitelství, výrazně se mají rozšířit možnosti získávat informace ze soustavy státního zastupitelství, a to i z „živých“ trestních věcí, ministr spravedlnosti hodlá ingerovat i do vydávání pokynů obecné povahy, které jsou ryze odborné povahy. Nejvyššímu státnímu zástupci vadí i fakt, že podle návrhu by ministr mohl působnosti státního zastupitelství i jednotlivých státních zástupců zasahovat i prostřednictvím institutu projednávání priorit trestní politiky i jiných politik ministerstva spravedlnosti.

„Pokud by měl být návrh zákona předložen v této podobě, znamenal by zásadní popření jakékoli autonomie soustavy státního zastupitelství, zavedení nedemokratických prvků do soustavy neslučitelných se základními principy soustavy orgánů veřejné moci v ČR,“ varuje Pavel Zeman. Návrh podle něho zcela ignoruje skutečnost, že v čele soustavy státního zastupitelství stojí nejvyšší státní zástupce. „Naopak předpokládá, že v čele soustavy státního zastupitelství stojí ministr spravedlnosti, tedy politický činitel, který zcela nepřípustným způsobem zasahuje do činnosti státního zastupitelství i jednotlivých státních zástupců. Ve svých důsledcích návrh znamená ohrožení základních náležitostí právního státu,“ píše Zeman ministryni Válkové.

Kritice Zeman podrobil i plánovaný vznik speciálního státního zastupitelství, které by mělo bojovat proti závažné hospodářské a korupční trestné činnosti. Jeho příslušnost je prý nastavena tak široce, že vlastně nemůže být o speciálu řeč. „Spíše lze usuzovat, že smyslem návrhu je zcela narušit principy efektivního fungování soustavy státního zastupitelství,“ píše Zeman. Zřízení speciálu podle plánu ministryně, tedy na krajské úrovni a jedno vrchní v Praze, povede podle Zemana k naprostému znepřehlednění vzájemných vztahů v soustavě státního zastupitelství a k permanentním sporům o příslušnost. „Bylo by třeba vysvětlit, proč se návrh odchyluje od strategie boje s korupcí, a naopak usiluje o zpochybnění efektivního a účinného postihu korupce,“ dodává Zeman.

Zeman znovu připomněl, že ministerský návrh je v diametrálním rozporu s vládou schváleným věcným záměrem. „Toto usnesení vlády nebylo zrušeno a je tak pro zpracovatele závazné. Samozřejmě, že i od schváleného věcného záměru se lze odchýlit, ale návrh zákona o státním zastupitelství předkládaný v současné době Ministerstvem spravedlnosti se od něho odchyluje v tak zásadních bodech, že jediné správné řešení by bylo postupovat přípravou nového věcného záměru s novými východisky a po jeho schválení předložení nového návrhu zákona,“ navrhuje další postup hlava státního zastupitelství.

Podrobně pak Zeman reaguje na 44 konkrétních ustanovení zákona, která jsou podle něho problematická a kde došlo k odchýlení od původního návrhu z roku 2013. Ve všech těchto bodech pak Zeman ministryni navrhuje, aby je přepsala zpět do původní podoby.

Robert Malecký