Foto: psp.cz

Ministři se ve sněmovně chtějí zastupovat v době nepřítomnosti

Ministři chtějí být zastupitelní, pokud budou nepřítomní na schůzi Poslanecké sněmovny. V připomínkovém řízení tak je návrh na řešení toho, jak by šlo v nezbytných případech operativně zastoupit člena vlády pověřeného uvedením, resp. odůvodněním vládou schváleného materiálu v parlamentu.

Na 33. schůzi osmého října letošního roku měla sněmovna schvalovat několik mezinárodních smluv. Daňovou dohodu mezi ČR a Lichtenštejnskem měl uvést ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ve chvíli, kdy na zákon přišla řada, ale nebyl v sále. „Poprosím někoho z vlády, zda by se ujal role pana ministra, který zde není přítomen. Táži se pana ministra kultury, zda se ujme této úlohy. Ano, takže předložený návrh uvede ministr kultury Daniel Herman. Prosím, máte slovo,“ vyzvala tehdy náhradního ministra místopředsedkyně sněmovny Jaroslava Jermanová (ANO). Podobně další mezinárodní smlouvy prezentoval minisstr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

To se ale nelíbilo opozici. „Tak jako obvykle jsem dneska ráno nevěděl, že budou smlouvy. Ale někdo to vědět musel, když to někdo navrhoval, a ten měl zajistit, aby tady byli příslušní ministři nebo ti, co mají pověření. Já se chci zeptat pana ministra Brabce a pana ministra Hermana, zda mají pověření vlády k tomu, aby tyto body tady představovali a uváděli a plnili roli navrhovatele. Pokud ne, tak podle mě – a děkuji panu poslanci Koníčkovi – nemůžeme pokračovat,“ zlobil se předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Debata poslanců se týkala především otázky souladu postupu, kdy je návrh právního předpisu, jehož předkladatelem je vláda, uváděn na schůzi Sněmovny věcně nepříslušným, resp. vládou výslovně nepověřeným, členem vlády, s dikcí ustanovení § 57 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.


Citované ustanovení § 57 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny konkrétně stanoví:

„(2) Bod jednání zařazený na pořad schůze Sněmovny uvede zpravidla navrhovatel. Za Senát, vládu a zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku mohou jednat jen jejich členové, kteří byli takovým jednáním zvlášť pověřeni. Jde-li o návrh skupiny poslanců, odůvodní ho poslanec, který je jejím členem a kterého tím tato skupina pověří.“


Vláda se proto rozhodla, že si v podobných situacích ulehčí – nikoliv přítomností gesčního ministra, ale vzájemným zastoupením ministrů. „Vláda obecně má za to, že dosavadní dlouhodobá praxe vzájemné zastupitelnosti členů vlády při uvádění návrhů, jejichž je vláda předkladatelem, v komorách Parlamentu není v rozporu s relevantními právními předpisy ani s ústavním pořádkem a že by člen vlády pověřený vládou uvedením návrhu v příslušné komoře Parlamentu měl mít možnost se v nezbytných případech, kdy se fakticky nemůže zúčastnit schůze komory a návrh uvést, nechat zastoupit pro tento jednotlivý případ jiným členem vlády,“ píše se v materiálu v připomínkovém řízení, který má Česká justice k dispozici.

Podle názoru představitelů vlády lze argumentovat i skutečností, že zatímco jednací řády obou parlamentních komor počítají s možností zastoupení člena vlády jeho náměstkem (v případě projednávání v orgánech komor), u projednávání vládního návrhu na schůzi komory to možné není, neboť na ní mohou být přímo přítomni pouze členové vlády. „I proto by mělo být možné, aby vládní návrh uvedl v rámci projednávání na plénu komory při nepřítomnosti vládou pověřeného člena jiný z jejích členů,“ stojí dále v materiálu.

I proto vláda navrhne, aby předkladatelé návrhů zákonů nebo návrhů, kterými se předkládají mezinárodní smlouvy Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu s jejich ratifikací, v těchto materiálech, resp. v návrzích usnesení vlády k těmto materiálům, počítali s možností operativně pověřit uvedením vládního návrhu takového materiálu jiného člena vlády.

Vedle jiného člena vlády návrh počítá také s tím, že by „náhradního“ ministra mohl pověřovat předseda vlády. „V případě, pokud by nemohl předseda vlády operativně pro konkrétní uvedení vládního návrhu v některé z komor Parlamentu pověřit alternáta namísto původně vládou pověřeného člena z důvodu své vlastní nepřítomnosti, bude možno aplikovat čl. 77 odst. 2 Ústavy („Předsedu vlády zastupuje místopředseda vlády nebo jiný pověřený člen vlády“),“ dodává se v návrhu.

Eva Paseková