Počet provozoven insolvenčních správců po zrušení vyhlášky opět roste

Ministerstvo spravedlnosti indikuje, že po nálezu Ústavního soudu (sp. zn. Pl. ÚS 17/15), kterým byla zrušena část vyhlášky o provozovnách insolvenčních správců účinná od 1. 8. 2015, opětovně dochází k nárůstu počtu provozoven směrem k počtu před novelou této vyhlášky. Ke konci září loňského roku registrovalo MS 2945 provozoven. „V návaznosti na nárůst počtu provozoven insolvenčních správců Ministerstvo zvyšuje intenzitu kontrol provozoven insolvenčních správců v souvislosti s tím, zda se jedná o místo, ve kterém insolvenční správce ve vymezených úředních hodinách skutečně vykonává svou činnost,“ uvádí analytický materiál, který Ministerstvo spravedlnosti pravidelně zpracovává pro jednání RSHD a tripartitu.

Jak z materiálu dále vyplývá, oblast insolvencí patří v současné době k prioritám Ministerstva spravedlnosti. To se jako ústřední správní a dohledový orgán v současné době zaměřuje na tři oblasti v rámci insolvencí. V souvislosti s oblastí dohledovou a analytickou byl na Ministerstvu spravedlnosti od 1. 1. 2016 v rámci organizační struktury zřízen zcela nový odbor (insolvenční), který v rámci struktury abstenoval od účinnosti insolvenčního zákona, tedy dlouhých osm let, a který se podařilo zřídit až na základě důkladně propracované zprávy RIA k novele insolvenčního zákona, který je nyní v Senátu Parlamentu ČR.

Dohled nad zvláštními insolvenčními správci

Jak materiál MS dále uvádí, insolvenční správce se zvláštním povolením musí splňovat předpoklady pro výkon citlivé činnosti podle zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. Tato povinnost vyplývá z novely insolvenčního zákona, která nabyla účinnosti k 1. srpnu 2013, kdy podle přechodného ustanovení správce, kterému bylo vydáno povolení před účinností této novely, nemusel splňovat předpoklady pro výkon citlivé činnosti po dobu dvanácti měsíců. Přechodné období tím pádem skončilo k 1. 8. 2014. Insolvenční oddělení provedlo ke dni 4. 8. 2014 (první pracovní den po skončení přechodného období) kontrolu, zda všichni insolvenční správci se zvláštním povolením doložili ověřenou kopií dokladu o bezpečnostní způsobilosti fyzické osoby nebo osvědčení fyzické osoby. U insolvenčních správců, kteří nedoložili bezpečnostní prověrku od NBÚ, bylo ihned zahájeno správní řízení z úřední povinnosti o zrušení povolení. Celkem bylo zahájeno správní řízení u devatenácti zvláštních insolvenčních správců z celkového počtu třiceti sedmi.  Dvanáct zvláštních správců osvědčení v průběhu správního řízení doložilo. „Celkem bylo čtyřem zvláštním správcům pravomocně zrušeno zvláštní povolení a ihned byly všechny insolvenční soudy o těchto skutečnostech informovány. Insolvenční soud pak musel v kontextu § 31 odst. 4 insolvenčního zákona správce z insolvenčního případu odvolat a jmenovat správce nového.

Automatický sběr sankcí

Kontroly a pravomoci MS se neomezují jenom na zvláštní správce.  Ministerstvo spravedlnosti může zrušit povolení insolvenčnímu správci, kterému byla opakovaně uložena sankce ze strany Ministerstva v rámci dohledu nad plněním informačních povinností insolvenčního správce a dohledu nad provozovnami insolvenčního správce, nebo insolvenčním soudem v rámci insolvenčního řízení. Jedná se buď o ochranné opatření – zproštění insolvenčního správce, nebo o pořádkové opatření, což je pořádková pokuta v rámci paragrafu 81 Insolvenčního zákona. „Insolvenční odbor v rámci dohledu nad insolvenčními správci dokončil ve spolupráci s odborem informatiky Ministerstva spravedlnosti bezprostřední sběr dat ohledně ukládání sankcí soudy insolvenčním správcům podle insolvenčního zákona, který vyústil ve vytvoření systému automatického sběru sankcí. K tomuto účelu byl v únoru 2016 zřízen e-mail, na který jsou automaticky průběžně zasílána usnesení, na základě kterých byly insolvenčním správcům uloženy pořádkové pokuty, nebo na základě kterých byli v insolvenčních řízeních zproštěni,“ konstatuje analýza MS. Tyto sankce jsou podle něj pověřenými zaměstnanci odboru insolvenčního pravidelně analyzovány a vyhodnocovány, přičemž od zavedení tohoto systému Ministerstvo spravedlnosti eviduje 150 relevantních sankcí. Na jejich základě zrušilo povolení třem insolvenčním správcům. MS prostřednictvím automatického sběru sankcí rovněž průběžně monitoruje pořádková a ochranná opatření ukládaná soudy. „U již uložených sankcí vyčkává na okamžik nabytí právní moci, přičemž v této souvislosti se předpokládá, že budou zahájena další správní řízení o zrušení povolení vykonávat činnost insolvenčního správce, neboť Ministerstvo spravedlnosti prostřednictvím automatického sběru sankcí eviduje průměrně tři ochranné nebo pořádkové opatření denně,“ objasňuje dokument současnou metodiku MS.

Roste počet provozoven

Jak dokument dále uvádí, mezi neuralgické body dohledu patří i kontrola provozoven insolvenčních správců. „Odbor insolvenční Ministerstva spravedlnosti kontinuálně provádí kontroly insolvenčních správců ve vztahu k zajišťování řádného chodu jejich provozoven. Od ledna 2016 odbor insolvenční provedl 95 kontrol, přičemž od června 2014 se tak jedná již téměř o 300 kontrol. Tyto kontroly probíhají v souladu s kontrolním řádem, přičemž je nutné, aby tyto provozovny byly kontrolovány minimálně dvěma kontrolujícími osobami přímo na adrese provozovny a byl dodržován přesný postup podle kontrolního řádu.“

Výsledky proběhlých kontrol v roce 2016 ukázaly, že řádnost výkonu činnosti insolvenčních správců na provozovně má vzestupnou tendenci. Z celkového počtu provedených kontrol bylo zahájeno sedm správní řízení, přičemž čtyři řízení z nich z toho důvodu, že insolvenční správce v dané provozovně skutečně nevykonával činnost, a zbylá tři řízení z důvodu porušení povinností vyplývajících z kontrolního řádu. V době zahájení kontrolní činnosti ministerstva bylo k 31. 7. 2014 evidováno přes 3000 provozoven, přičemž jejich počet nadále rostl (3616 provozoven k 31. 3. 2015). V souvislosti s účinností novely vyhlášky o provozovnách insolvenčních správců od 1. 8. 2015 začala druhá rozsáhlá etapa kontrolní činnosti provozoven. Drtivá většina insolvenčních správců v zásadě bezprostředně reflektovala platnou právní úpravu (3616 provozoven k 31. 3. 2015, 2206 provozoven k 4. 8. 2015, tedy před zahájením dalšího kola kontrol, 1861 provozoven po několika prvotních kontrolách, a konečně, 1186 provozoven k 11. 9. 2015). Oddělení insolvenčního dohledu se tak zaměřilo na insolvenční správce, kteří zřetelně přesahovali nejvyšší možný počet provozoven. Důsledkem bylo snížení počtu provozoven u všech dotyčných správců. „Nálezem Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 17/15 byla zrušena část vyhlášky o provozovnách insolvenčních správců účinná od 1. 8. 2015. V důsledku toho opětovně dochází k nárůstu počtu provozoven směrem k počtu před novelou této vyhlášky (2945 provozoven ke dni 26. 9. 2016). V návaznosti na nárůst počtu provozoven insolvenčních správců Ministerstvo zvyšuje intenzitu kontrol provozoven insolvenčních správců v souvislosti s tím, zda se jedná o místo, ve kterém insolvenční správce ve vymezených úředních hodinách skutečně vykonává svou činnost,“ uzavírá analýza.

Dušan Šrámek