Sestra Marešová chce od médií 35 milionů, nectila presumpci neviny

Zdravotní sestra Věra Marešová, která čelila obžalobě z vražd pacientů v rumburské nemocnici a kterou soudy nakonec osvobodily, zažalovala šest vydavatelství, jejichž novináři podle jejího názoru nerespektovali presumpci neviny. Celkem žádá skoro 35 milionů korun. V minulých týdnech začaly soudy řešit žaloby Marešové proti vydavatelstvím Mafra a Vltava Labe Media (VLM) a TV Nova.

Například Mafra pochybení odmítá. „Domníváme se, že jsme v rámci zpravodajství o kauze paní Věry Marešové v médiích skupiny Mafra zásadu presumpce neviny dodrželi. Jednotlivá tvrzení v článcích nelze posuzovat izolovaně bez kontextu a celkového vyznění článku, resp. uceleného zpravodajství v jednotlivých médiích. V našich článcích jsme vycházeli z úkonů a vyjádření orgánů činných v trestním řízení a vyjádření osob, které měly ke kauze vztah. Prostor pro vyjádření jsme poskytli i paní Marešové,“ napsala ČTK právní zástupkyně Mafry Dagmar Hartmanová.

Podle advokáta a experta na mediální právo Aleše Rozehnala jsou žaloby na média v podobných případech na místě. I když je primárním škůdcem stát, který újmu způsobil svými nezákonnými rozhodnutími, soudy podle něj nepřiznávají vyšší náhradu újmy v případě, kdy je znásobena medializací případu.

„Působení médií v její kauze bylo skutečně za hranou objektivního a nezaujatého zpravodajství, což je možno demonstrovat již na označení zdravotní sestry jako sestra Smrt,“ uvedl Rozehnal. Už samotné trestní stíhání muselo podle právníka Marešovou stigmatizovat a ohrozit její postavení ve společnosti. „Trest, a to ani ten mediální, není možno uložit na základě obecné zkušenosti, že velká část obžalovaných jsou skutečně vinni a že se v minulosti vyskytly obdobné případy, jako byl případ údajných vražd v této kauze,“ upozornil Rozenhal.

Největší částku, 12 milionů, chce Marešová od televize Nova. Odškodnění požaduje i po vydavatelstvích Mafra (6,7 milionu korun), Economia (dva miliony korun), Czech News Center (4,8 milionu korun), VLM (2,6 milionu korun) a televizi Prima (6,7 milionu korun).

VLM u soudu uznalo částečné pochybení, Marešové se ještě před zahájením soudního jednání omluvilo a zaplatilo 100.000 korun. Žena se v žalobě domáhá zbytku nároku. Podle vydavatelství byly články koncipovány špatně jen v několika případech, u zbytku šlo o běžné zpravodajství. Zbylá vydavatelství se zatím k žalobám vyjádřit nechtěla.

Podle Rozehnala by lidé měli mít možnost předpokládat, že ostatní vůči nim nebudou vyjadřovat obecnou nedůvěru. „Média by pak již vůbec neměla takovou obecnou nedůvěru excitovat a živit vlastními nekvalifikovanými spekulacemi,“ uvedl právník.

Náhrady nemajetkové újmy, které soudy v podobných případech přiznávají, bývají podle Rozehnala mimořádně nízké. „Je to znakem toho, že si stát cti a důstojnosti svých občanů příliš neváží. Vyšší náhrady nemajetkové újmy by také přispěly ke kultivaci mediálního prostředí,“ dodal právník.

Marešová čelila obžalobě z toho, že v letech 2010 až 2014 podávala pacientům v rumburské nemocnici silné dávky draslíku, po kterých jim selhalo srdce. Byla obviněna z pěti vražd, soudy ji osvobodily. Nepodařilo se prokázat, že se skutek vůbec stal.

(čtk)