Platy v justici jsou velkým problémem Foto: archiv

Veřejná správa má nadbytek zaměstnanců, ale chybí ji odborníci

Veřejná správa má momentálně sice nadbytek zaměstnanců, současně se ovšem potýká s akutním nedostatkem kvalitních odborníků. Úřadům chybí zejména IT pracovníci a právníci, což má negativní dopady zejména v oblasti veřejných zakázek a e-governmentu. Vyplývá to ze studie, kterou na základě osobních rozhovorů s vrcholnými představiteli veřejné správy zpracovala analytická společností CEEC Research.

Výsledky průzkumu představí na Setkání lídrů veřejné správy 2018, která se na ministerstvu pro místní rozvoj uskuteční 28. srpna za účasti premiéra Andreje Babiše (ANO), několika ministrů, zástupců krajů či měst.

Ministerstvo financí navrhuje v rozpočtu na příští rok omezit neobsazená tabulková místa na úřadech, na které jsou vypláceny peníze. Opatření by mělo uspořit 3,4 miliardy korun a snížit počet pracovních míst o dvě tisícovky. Proti tomu se postavili například předsedové soudů kterým vadí, že snížením počtu tabulkových míst by přišli o část financí a tím i o možnost, jak odměňovat justiční personál. Ministerstvu financí, práce a spravedlnosti kvůli tomu odeslali dopis, kde žádají v této oblasti výjimku. Ministr spravedlnosti Jan Kněžínek nedávno slíbil, že tabulkové platy justičního personálu by se měly zvýšit.

Výjimku chce i resort zdravotnictví. „Ministerstvo zdravotnictví bude s ministerstvem financí jednat o tom, aby při snižování počtu míst byl v případě resortu zdravotnictví zohledněn výjimečný personální podstav, který byl způsoben špatnou personální politikou sekce státního tajemníka v minulých letech,“ uvedla mluvčí Gabriela Štěpanyová.

Aktuální průzkum mezi představiteli veřejné správy ukázal, že nedostatek odborníků trápí 91 procent respondentů. „Jako důvody jsou nejčastěji uváděny rozdíl mezi výší platů v soukromé sféře a veřejným sektorem (55 procent) a všeobecný nedostatek zaměstnanců na trhu práce (26 procent). Dalšími faktory, které zástupci veřejné správy zmiňovali, jsou větší atraktivita práce v soukromém sektoru a náročnost náboru pracovníků spojená se zavedením služebního zákona,“ uvedl ředitel CEEC Research Jiří Vacek.

Pro snížení počtu zaměstnanců na úřadech se vyslovilo 92 procent účastníků průzkumu, přičemž podle 53 procent by se propouštět nemělo plošně, ale pouze na vybraných pracovištích.

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO) v tiskové zprávě týkající se průzkumu uvedla, že při snižování počtu pracovních míst je třeba postupovat uvážlivě a komplexně. „Při snižování počtu míst, případně počtu zaměstnanců, bude nutné se zaměřit zejména na zrušení dlouhodobě neobsazených míst, a také znovu přezkoumat výkonnost a nezbytnou kapacitu zaměstnanců v jednotlivých odborných útvarech,“ dodala.

O změnách ve správě a provozu personální a mzdové agendy uvažuje třetina úřadů veřejné správy, šestina z nich plánuje změny učinit v budoucnu. Úřady chtějí zavedením nového systému především zvýšit svou efektivitu (86 procent), dvě pětiny z nich (40 procent) si klade za cíl snížit své náklady.

Náměstek ministra vnitra pro státní službu Josef Postránecký k tomu poznamenal, že po důkladné analýze je třeba začít uvažovat o výraznějším sjednocení správy a provozu personální a mzdové agendy napříč úřady a institucemi státní správy.

(čtk, epa)