Marešová viní média, která o její dceři psala, že máma je sestra Smrt

Foto: archiv

Zdravotní sestra Věra Marešová ztratila kvůli obžalobě z vražd šesti pacientů v rumburské nemocnici práci, některé ze svých přátel i vztah s příbuznými. Pravomocně osvobozená žena z toho viní z velké části média. Nejvíce ji zasáhlo, jak pronásledovala a obtěžovala její dceru, uvedla dnes u Obvodního soudu pro Prahu 7, který projednává její žalobu na mediální dům Czech News Center (CNC). Marešová chce 4,8 milionu korun za újmu, kterou jí způsobili novináři tím, že podle ní při informování o případu nerespektovali presumpci neviny.

„Veškeré mé okolí, přátelé i příbuzní byli zasaženi masáží médií,“ prohlásila Marešová. Lidé jí prý posílali anonymní výhrůžné dopisy s odkazy na články v deníku Blesk do vazební cely. Vězeňští dozorci i spoluobviněné jí kvůli novinovým titulkům začali říkat „sestra Smrt“.

Opovržení společnosti pak přetrvalo i po jejím osvobození v lednu 2016. Žena se odstěhovala z Rumburku. Získala místo v pražské nemocnici, nemůže ale pracovat s pacienty. „Ať půjdu kamkoli, všichni budou vždycky vědět, že jsem byla sestra Smrt,“ prohlásila. Dodnes se prý bojí chodit na veřejná místa a musí se léčit u psychiatra. Novinářům z Blesku pak nejvíce vyčítá článek „Její máma je sestra Smrt,“ ve kterém se objevila i fotografie její dcery. Novináři jí prý volali i do školy, dívka pak musela studia ukončit.

Zástupce žalované CNC, která vydává například Blesk, Aha nebo Reflex, Jiří Urbánek už při prvním jednání žalobu odmítl. Články podle něj zpočátku kauzy vyznívaly „objektivně negativně“ ve shodě s tvrzením lékaře z rumburské nemocnice, který uvedl, že tam po podání draslíku zemřela pacientka. Tvrzení v jednotlivých článcích je tak podle právníka nutné vnímat v kontextu jednotlivých fází kauzy, nikoliv izolovaně.

Marešová žaluje i další vydavatelství, celkem se domáhá zhruba 35 milionů korun. Odškodnění požaduje Marešová i po vydavatelstvích Mafra (6,7 milionu korun), Economia (dva miliony), VLM (2,6 milionu), dále po televizi Nova (12 milionů) a Prima (6,7 milionu). VLM částečně uznalo chybu, Marešové se ještě před zahájením soudního jednání omluvilo a zaplatilo 100.000 korun. Další vydavatelství pochybení odmítají. Například Mafra v minulosti uvedla, že při zpravodajství o kauze Marešové její novináři dodrželi zásadu presumpce neviny.

Žena čelila obžalobě z toho, že v letech 2010 až 2014 podávala pacientům v rumburské nemocnici silné dávky draslíku, po kterých jim selhalo srdce. Byla obviněna z šesti vražd, soudy ji však pravomocně osvobodily – nepodařilo se totiž prokázat, že se skutky vůbec staly. Za své nezákonné stíhání a za ztížení společenského uplatnění se Marešová v jiném řízení domáhá odškodného od státu pět milionů korun.

(čtk)