Bič na sociální sítě, e-shopy a banky. GDPR důsledněji ochrání osobní údaje

Bič na sociální sítě, e-shopy a banky. GDPR důsledněji ochrání osobní údaje
Foto: Ekonomický deník

Nové nařízení na ochranu osobních údajů pod magickou zkratkou GDPR začne platit v zemích Evropské unie od 25. května 2018, tedy za necelý rok. Pro e-shopy a šiřitele hromadného marketingu se může stát noční můrou. Jaké hrozby v sobě skrývá opatření, které postihne i české firmy?

Pro marketéry, kteří si spoléhají primárně na internet, je GDPR výzvou ke změně koncepce oslovování zákazníků. Ochrana osobních dat bude mnohem přísnější, dotkne se i e-shopů a hromadných e-mailů. Mění se podmínky vyjádření souhlasu se zpracováním osobních údajů, musí být srozumitelně, jednoznačně a konkrétně potvrzen. Musí být zřejmé, že daný zákazník věděl, k čemu udělil souhlas. GDPR tak jednoznačně zamezí získání obecného souhlasu k užívání osobních údajů a jejich poskytování třetím stranám. Zároveň podle našich dosavadních analýz nebude možné použít většinu z dosud udělených souhlasů.

Na pozoru se kvůli GDPR musí mít zejména e-shopy. Princip shromažďování osobních údajů a obchodování s nimi, jako prostředek přivýdělku, bude výrazně ztížen. Když bude e-shop chtít předat osobní údaje někomu jinému, musí např. požádat o zaškrtnutí jistého políčka, které nesmí dopředu zaškrtnuté či souhlas jinak předjímaný.

Jsem toho názoru, že zcela zásadní změnu představuje GDPR i pro provozovatele sociálních sítí. I giganti jako Facebook či Twitter budou muset informovat o údajích, které o nás shromažďují. Totéž se bude týkat bank či pojišťoven.

Revolucí projde podle našich právních analýz i retargeting. Trikem pro retargetingové kampaně je pomocí cookies cílit na uživatele internetu. Díky GDPR bude opět nutné získat konkrétní souhlas se zpracováním osobních údajů. Pokud k němu jako nyní nedojde, bude retargeting jednoznačným porušením pravidel GDPR. Za porušení závazné normy budou následovat tučné pokuty až ve výši 20 milionů eur či až 4 % celosvětového obratu za uplynulý finanční rok. To může být pro většinu firem likvidační. Jen pro představu např. příjmy Facebooku za rok 2016 byly 27,6 miliardy dolarů.

I když si o zpřísňování ochrany osobních údajů můžeme myslet cokoli, mají nové podmínky GDPR jednu nespornou výhodu – měří všem stejně a budou platit ve všech koutech. Je to šance i pro české firmy, jen musí mít odvahu a vůli jí využít.

Vratislav Urbášek