Nová povinnost pro pronajímatele?

Nová povinnost pro pronajímatele?
Byty by měly zajistit obce s pomocí peněz od státu Foto: archiv

Od 1. 1. 2016 dochází k důležité změně, pokud jde o placení drobných oprav v bytě a o vůbec o placení nákladů na údržbu bytu. Toto bylo dříve upraveno v § 4 Nařízení vlády č. 258/96 Sb., které však bylo, v souvislosti s novým občanským zákoníkem platným od 1.1.2014 zrušeno a problematika nebyla právním předpisem upravena.

Tak tomu již není. Nabývá totiž účinnosti nové Nařízení vlády č. 308/2015, které tuto problematiku upravuje a zpřesňuje tak práva a povinnosti jak nájemců tak pronajímatelů. Nikoliv však bez jisté nové nejistoty v právních vztazích.

Nové nařízení vlády především bez větších výkladových problémů definuje nové pojmy, které přinesl nový občanský zákoník, když v § 2257 obecně stanovil, že nájemce „provádí a hradí pouze běžnou údržbu a drobné opravy související s užíváním bytu“.

Co je považováno za „běžnou údržbu bytu“ bytu je vysvětleno v § 2 nového vládního nařízení a toto ustanovení žádné pochybnosti nevzbuzuje. Jde zde o vyjmenování toho, co se běžně rozumí udržováním a čištěním bytu včetně zařízení a vybavení bytu, takové, které se provádí obvykle při užívání bytu. Jde zejména o malování, opravu omítek, tapetování a čištění podlah včetně podlahových krytin, obkladů stěn a čištění zanesených odpadů až ke svislým rozvodům a další podobné práce. Není také žádných pochybností o tom, že náklady ta tuto „ běžnou údržbu hradí nájemce ze svého“.

Drobné opravy

Poněkud jinak však tomu je v další části nového nařízení vlády, kde je definováno to, co je považováno za „drobné opravy bytu“. Ty jsou zde, tak jako tomu bylo dosud, rozděleny podle věcného vymezení a podle výše nákladů. Podle věcného vymezení se podle § 4 nového nařízení vlády za drobné opravy považují opravy předmětů a zařízení prakticky ve stejném rozsahu, jako tomu bylo ve zrušeném nařízení vlády č. 258/95 Sb.

Pokud by snad některá potřebná oprava nebyla uvedena v zmíněném § 4 nového vládního nařízení (a takových opravu mnoho nebude), pak § 5 ještě – podobně jako u předcházející právní úpravy – definuje rozdělení drobných oprav podle výše nákladů a to tak, že za drobné opravy se považují i opravy dalších předmětů a zařízeních, které v § 4 nejsou uvedeny, pokud náklady na takovou opravu nepřesáhnou 1000.-Kč.

Roční limit nákladů

Velmi podstatnou změnu oproti dosavadním právním předpisů však přináší § 6 tohoto nového vládního nařízení.   Zatímco předcházející právní úprava neznala žádné omezení výše nákladů, které nájemce musel na opravy vynaložit, nyní tomu bude jinak. Zavádí se totiž nový pojem a to „roční limit nákladů“, který je definován takto: „Přesáhne-li součet nákladů za drobné opravy uvedené v § 4 a 5 v kalendářním roce částku rovnající se 100 Kč/m2 podlahové plochy bytu, další opravy v daném kalendářním roce se nepovažují za drobné opravy.“

Je tedy nově určena celková výše nákladů na drobné opravy, které musí nájemce vynaložit ze svého, neboť po té, co by takový výše přesáhla nově definovaný „roční limit nákladů“, nepovažovala by se taková oprava (nebo opravy) již za „drobné opravy“, které má povinnost platit nájemce. Pokud má nájemce byt např. o rozměrech 50m2 ( podlahová plocha sklepů, balkonů a lodžií se počítá jednou polovinou), pak za drobné opravy musí ( může?) v kalendářním roce vydat pouze 5.000 Kč. Pokud by si opravy vyžádaly vyšší částku, nejednalo by se již o drobné opravy, které hradí nájemce.

Nepouživatelný byt?

Není však zcela zřejmé jako právní důsledky bude mít skutečnost, že po dosažení limitu ročních nákladů již není nájemce povinen tyto opravy platit ze svého. Znamení to jistě, že nájemce již takovou „drobné opravy“ provádět nemusí, ale jak tomu bude v případě, že neprovedením potřebné opravy by se byt stal nepouživatelným?  V §4 nařízení jsou uvedeny (a podobně tomu bylo i v předcházející právní úpravě) takové „drobné opravy“, jako je oprava kamen, kouřovodů, uzavíracích ventilů, elektrických rozvodných zařízení apod. bez jejichž řádného fungování se byt nejen může stát neobyvatelným, ale může být ohrožen bezpečný provoz nejen bytu, ale celého domu.

Jestliže nájemce již vyčerpal „roční limit nákladů“, bude patrně pronajímatel povinen mu na tyto opravy nejen přispět, ale za této situace dokonce je hradit ze svého. Ustanovení § 2257 odst. 1 mu totiž ukládá povinnost udržovat „po dobu nájmu byt a dům ve stavu způsobilém k užívání “.

Přiměřenost nákladů

Pokud byl právní stav takový, že vyjmenované drobné opravy hradil nájemce ze svého, nebyla přiměřenost takových nákladů důležitá. Pokud by však byl pronajímatel povinen na tyto opravy přispívat nebo je dokonce ze svého v plné výši hradit – za situace, kdy nájemce již vyčerpal „roční limit nákladů“ – pak se otázka přiměřenosti nákladů jistě stane důležitou. Existuje, při této právní úpravě reálná možnost, že nájemce „roční limit nákladů“ vyčerpá na nikoliv nezbytné výměny zařizovacích předmětů a nezbytné opravy si nechá hradit od pronajímatele.

Tak si lze jistě snadno představit, že nájemce výměnou „ zámků včetně elektronického otevírání vstupních dveří do bytu ( písm. d) § 4 Nařízení), nebo „opravy signálů analogového i digitálního televizního vysílání, opravy zařízení pro příjem satelitního televizního vysílání“ ( písm. c) § 4 Nařízení) snadno vyčerpá roční limit nákladů a „opravy kamen na pevná paliva, plyn a elektřinu“ ( písm. h) § 4 Nařízení) bude požadovat v důsledku vyčerpání ročního limitu, na pronajímateli.

Zdá se, že některá i dobře míněná legislativní dobrodružství by si vyžadovaly více rozmyslu a komplexního posouzení, než se jim zatím dostává…

Stanislav Křeček, napsáno pro Bulletin advokacie