Ombudsmanka žádá vládu o zrušení poplatku za podnět k ÚOHS

Ombudsmanka Anna Šabatová na konferenci Foto: Ivan Holas

Veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová žádá vládu, aby zrušila poplatek, který musí zaplatit všichni, kdo podávají podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Důvodem je podle ní to, že úřad vůbec neřeší několik stovek podnětů ročně, které dostane od lidí i jiných úřadů, kteří ale poplatek 10.000 korun neuhradí. Ombudsmanka to dnes řekla na tiskové konferenci.

„Úřad, jehož činnost je hrazena ze státního rozpočtu, se tak chová tržně. Buďto zaplatíte a podnětem se zabývá, nebo nezaplatíte a podnětem se nikdo dál nezabývá,“ uvedla Šabatová.

Poplatek 10.000 korun byl zaveden v říjnu 2016. Podle poslaneckého návrhu, který ale nepodpořilo ani ministerstvo pro místní rozvoj ani ministerstvo financí, měl ulevit ÚOHS od množství neoprávněných podnětů.

Úlevy od počtu podnětů se úřad opravdu dočkal. Zatímco v roce 2016 před zpoplatněním prověřoval úřad 1305 podnětů týkajících se veřejných zakázek, o rok později to bylo pouze 93 zaplacených podnětů a 84 věcí od orgánů činných v trestním řízení. Poplatek 10.000 korun musely za podnět platit i ostatní státní úřady, které jsou přitom ze zákona povinné oznámit ÚOHS, pokud při své činnosti zjistí pochybení v oblasti, kterou se zabývá.

Dalších 220 nezaplacených podnětů úřad podle zjištění úřadu veřejné ochránkyně práv úplně ignoroval, a to včetně oznámení jiných úřadů o přestupku. „Zavedení poplatku pouze odradilo od podání podnětu ty, kdo si nemohou dovolit tak vysokou sumu zaplatit, a to včetně neziskových organizací. To je nesmyslné. Úřad přece nemůže ignorovat informace o možném porušení zákona jen kvůli takovémuto poplatku,“ dodala Šabatová.

Problémem podle ní je, že ÚOHS na základě své vnitřní směrnice vůbec nesledoval, jaké veřejné zakázky se nezaplacený podnět týkal, a nemohl tak zahájit řízení z úřední moci. „Přitom má povinnost zahájit řízení i z vlastní vůle v případě, že dostane informace o možném porušování zákona o veřejných zakázkách. Informace z podnětů, u kterých nebyl poplatek zaplacen, ale neputovaly k žádnému odbornému referentovi, spis byl odložen stranou a nikdo už do něj nenahlédl,“ upozornila ombudsmanka.

Argument o množství nerelevantních podnětů je podle ní lichý. Podotkla, že neopodstatněné podněty dostávají všechny státní instituce včetně policie i jejího úřadu. „Všechny úřady ale mají povinnost každý podnět prověřit, nemohou jej odložit stranou pouze kvůli neuhrazení poplatku,“ uvedla.

Podle veřejné ochránkyně práv je zpoplatnění podnětu a postup ÚOHS zcela v rozporu s principy demokratického právního státu i s veřejným zájmem na kontrole nakládání s veřejnými prostředky.

(čtk)