Advokát EU odmítl kompenzaci za zpoždění letu kvůli kousání pasažéra

Důvodem zpoždění byl podle agentury Reuters jiný pasažér, který v letadle z Evropy do Jižní Ameriky kousal spolucestující a napadal členy posádky Foto: pxhere

Cestující nemají nárok na finanční kompenzaci kvůli zpoždění letu, pokud je jeho příčinou pasažér, který kouše ostatní a napadá posádku. Vyplývá to z posudku pro Soudní dvůr Evropské unie, který dnes zveřejnil generální advokát Priit Pikamäe. Taková událost se dá podle něj označit za „mimořádné okolnosti“, informovala agentura Reuters.

Generální advokát se zabýval případem cestujícího, který letěl v srpnu 2017 z Brazílie přes Portugalsko do Norska portugalskými aerolinkami TAP. Jeho let ale odstartoval z brazilské Fortalezy se zpožděním, a pasažér proto nestihl v Lisabonu navazující let do Norska. Žádal tak s odvoláním na směrnici EU odškodnění ve výši 600 eur (15.200 Kč).

Důvodem zpoždění byl podle agentury Reuters jiný pasažér, který v letadle z Evropy do Jižní Ameriky kousal spolucestující a napadal členy posádky. Let proto musel být odkloněn a agresivní cestující vyveden. Kvůli tomu se zpozdil i odlet následného letu zpět z Brazílie do Portugalska, na který čekal stěžovatel.

Stanovisko generálního advokáta není pro soud závazné, ale ve většině případů se jím řídí.

Eva Paseková