Omezení výjezdů k dopravním nehodám bez podezření na protiprávní jednání nebo k událostem bez účasti jiné osoby, například střetům se zvěří, je podle policejního prezidenta Martina Vondráška jedním z kroků, jak snížit zbytečnou administrativní a výjezdovou zátěž policie. Policisté budou nadále přijímat oznámení a vystavovat potvrzení pro pojišťovny, nebudou však muset být na místě fyzicky přítomni.

„To neznamená, že policie nepřijme oznámení. To neznamená, že nevydá potvrzení o provedení úkonu. To znamená, že na místě nemusí fyzicky být a může to pomoci někomu jinému, který ve stejnou dobu potřebuje akutně pomoc policie,“ uvedl Vondrášek. Jako příklad uvedl srážku vozidla se zvěří nebo pád ledu na auto. V takových případech není účast policie nezbytná a potvrzení lze získat dodatečně podle pokynů zveřejněných na webu policie.

Jak získat potvrzení o oznámení události pro pojišťovnu

Pokud byla událost oznámena na tísňovou linku 158 a nedošlo k újmě na zdraví, může poškozený žádat o potvrzení pro pojišťovnu následovně:

  • E-mailem – žádost odešlete na příslušnou podatelnu krajského ředitelství policie.
  • Datovou schránkou – vhodné pro občany s aktivní datovkou.
  • Poštou nebo osobně – doručení na podatelnu dle místa události.

V žádosti musí být uvedeno:

  • datum a čas oznámení,
  • přesné místo události (včetně souřadnic, pokud je znáte),
  • vaše jméno, příjmení, datum narození, kontaktní údaje a vztah k poškozené věci.

Pokud si nejste jisti, na kterou podatelnu žádost směřovat, lze využít centrální e-mail policie – v předmětu uveďte „Žádost o potvrzení, střet se zvěří, okres XYZ“.

Potvrzení je možné vystavit pouze k událostem, které byly skutečně oznámeny na lince 158. Policie ověřuje existenci oznámení ve svém systému a následně vystaví potvrzení, které pošle na uvedený kontakt. Vyřízení obvykle trvá několik pracovních dnů.

Policie připravuje širší reformy, chystá i digitální podpisy

Pracovní skupina zřízená k revizi zatěžujících agend policie dosud obdržela 146 podnětů, přičemž 27 z nich bude vyžadovat změnu zákonů. Mezi nimi je například možnost občana využít digitalizovaný podpis. Policie návrh již předložila, ale bude nutná změna i dalších zákonů – např. trestního řádu nebo zákona o přestupcích. Policisté již elektronické podpisy z velké části mají, zbytek bude vybaven po výměně služebních průkazů do příštího roku.

Příslušníci policie Foto: Tiskový odbor Policie ČR

Do budoucna by se výjezdy mohly dále omezit například v situacích, kdy událost byla oznámena až s delším časovým odstupem a není možné zajistit důkazy. Typicky jde o starší případy trestných činů či přestupků. Policie zvažuje i možnost rozšířit okruh přestupků, které by pouze oznamovala správním orgánům. Ty totiž i dnes vedou vlastní dokazování. Cílem je zefektivnění práce a lepší využití sil zejména v přetížených regionech.

Správní řízení místo zbytečných policejních úkonů

Velká část návrhů pracovní skupiny se týká sjednocení praxe v krajích a užší spolupráce se správními orgány. Vondrášek v dubnu jednal s řediteli krajských ředitelství právě o způsobech, jak zefektivnit administrativu bez ztráty kontroly nebo právní jistoty. V případech, kde stačí správní řízení, by se měla policejní agenda minimalizovat.

„Tam, kde potřebujeme změnu obecně závazného právního předpisu, jsme bezesporu v řádu minimálně jednotek let. V oblasti interních postupů ale můžeme změny zavádět v řádu měsíců,“ uzavřel policejní prezident.

Mohlo by vás zajímat