Společnosti, které nabízí okružní vyhlídkové jízdy po pražských pamětihodnostech, lze považovat za provozovatele taxislužby. Dopadají na ně související regulace a přísnější zákonné požadavky ohledně vozidel i řidičů. Plyne to z aktuálního rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS). Rozsudek je dočasně zpřístupněný na úřední desce.

Soud zamítl stížnost firmy, která od pražského magistrátu dostala pokutu 150 000 korun. Důvodem bylo například to, že napodobeniny veteránů řídili lidé bez taxikářského oprávnění a že auta nebyla zapsaná v evidenci vozidel taxislužby.

Firma argumentovala zejména tím, že okružní jízda začíná a končí na stejném místě. Nejde tedy o přepravu, která spočívá v přesunu z jednoho místa na druhé. NSS ale takový výklad odmítl, není prý důvod odlišovat vyhlídkové jízdy z bodu A do bodu B od okružních jízd. Podstatné není ani to, zda turisté z vozidla v dílčích cílech vystupují, anebo se jen vezou a památky si prohlížejí z auta.

„Fakt, že v konečném výsledku cestující nebyli vyloženi na jiném místě, nijak nezpochybňuje to, že během poskytované služby cíleně docházelo k jejich přepravě. Jinými slovy, poskytovanou službu z regulace zákona o silniční dopravě nevyřazuje ani to, že v jejím případě platí, že cesta je cíl,“ stojí v rozsudku senátu s předsedkyní Lenkou Krupičkovou.

Mohlo by vás zajímat

Obrátí se firma na Ústavní soud?

Argumenty firmy už dříve odmítlo také ministerstvo dopravy a Městský soud v Praze. V kasační stížnosti firma trvala na tom, že se její činnost svým charakterem zcela vymyká povaze taxislužby. Nyní by se teoreticky mohla obrátit ještě se stížností na Ústavní soud.

Na provozování taxislužby dopadají některé přísnější zákonné požadavky. Například řidič musí překročit 21 let a prokázat odbornou způsobilost a bezúhonnost. Další podmínky zákon a prováděcí předpisy stanovují pro vozidla, jejich evidenci a výbavu.