Soud začal projednávat první hromadnou žalobu v Česku. Spor se týká nároků 56 klientů vůči truhlářské firmě Postýlkov, která jim nedodala objednaný a zaplacený dětský nábytek. Firma tvrdí, že není v prodlení a že její zákazníci ani platně neodstoupili od kupní smlouvy. Spotřebitelé přihlášení do hromadného řízení požadují celkem zhruba 1,6 milionu korun.
Výhodou hromadných žalob je pro spotřebitele to, že se koná jen jedno řízení s jedněmi náklady a také se stejným rozhodnutím pro všechny zúčastněné. Na soud se tak mohou obrátit i lidé, kteří by to při samostatném řízení zavrhli. Například i proto, že dlužná částka není příliš vysoká.
Soudce pražského městského soudu Pavel Pražák, jenž je zároveň spoluautorem knižního komentáře k novému zákonu o hromadném občanském řízení soudním, chtěl dnes rovnou vyhlásit verdikt. V rámci podrobného dokazování, které prováděl u každé jednotlivé přihlášky zvlášť, nicméně narazil na dvě překážky.
První je nejasnost ohledně přesného znění obchodních podmínek firmy v předmětné době. Tou druhou pak námitka firmy, že o jednom ze vznesených nároků již rozhodl Okresní soud v Chrudimi.
Mohlo by vás zajímat
Postýlkov se odmlčel
Žalobu na rodinnou firmu z Chrudimska podala loni v listopadu nezisková organizace OnlineADR.cz. Její zástupce dnes uvedl, že Postýlkov poškodil práva spotřebitelů. Při uzavření kupní smlouvy o dodání dětských postelí a jejich příslušenství firma žádala zaplacení celé kupní ceny předem s tím, že nábytek dodá do dvou až tří měsíců. To se ovšem nestalo, a to ani v dodatečné lhůtě. Se zákazníky nejprve komunikovala, poté se ale odmlčela. Když odstoupili od smlouvy a vyzvali firmu k vrácení zaplacené částky, peníze zpět nedostali. Proto se domáhají vydání bezdůvodného obohacení.
„Žalovaná tvrzení důrazně odmítá. Návrh je právně i skutkově nedůvodný,“ prohlásil advokát Postýlkova Tomáš Trojan. Firma se podle něj dostala do povědomí veřejnosti díky svému individuálnímu přístupu k zákazníkům. „Protože byla veřejně známá, došlo k dramatickému nárůstu objednávek, což se samozřejmě potkalo s provozním problémy. Problém pak nastal kvůli překotnému odstupování spotřebitelů od smluv,“ popsal.
Co je smyslem hromadných řízení?
Hromadné řízení má dvě fáze. V té první – certifikační – rozhodl soud o tom, že ve věci je hromadné řízení přípustné. Vymezil skupinu lidí, takzvaných hromadníků, kteří se do řízení mohli přihlásit do dvou měsíců od uveřejnění usnesení v rejstříku hromadných řízení. Zároveň předem určil výši odměny žalobce, a to na 16 procent z přisouzeného plnění. Zohlednil při tom předpokládanou velikost skupiny, očekávanou složitost věci a délku hromadného řízení. Dneškem začala druhá, věcná fáze řízení, která je veřejná.
Firma Postýlkov se dnes snažila zpochybnit i to, zda její případ vůbec spadá do režimu hromadného řízení. Advokát Trojan, který právní zastupování firmy převzal teprve před měsícem, poukazoval na to, že smyslem hromadných řízení by mělo být postihovat protiprávní jednání velkých konglomerátů. Soudce ho ale poučil, že tuto námitku měla firma vznést v certifikační fázi řízení a nyní už to bez zjištění případných nových skutečností není možné.
Zákon, jenž hromadné žaloby spotřebitelů zavedl do českého právního řádu, je účinný od loňského července. Vztahuje se na spotřebitelské spory, které vznikly po 24. listopadu 2020, tedy od účinnosti příslušné evropské směrnice.