Jaké jsou největší problémy pro školáky? Jejich psychický stav, trauma ze sociálních sítí a vztah k různým sexuálním orientacím. Teprve za těmito tématy děti trápí škola, rodina nebo ochrana zvířat. Na LGBT+ mají rozdělený pohled. Vyplývá to z průzkumu „dětského“ ombudsmana. Od 1. července, až do řádné volby, bude tuto funkci zastávat zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.

Úřad ombudsmana chtěl zjistit, co české děti a mládež trápí, a tak si nechal vypracovat průzkum. Respondenty rozřadil podle věku na kategorie 11 až 14 let a starší do 25 let.

Zneklidňující psychika nejmladších

Výpovědi nejmladších školáků do čtrnácti let jsou zneklidňující. Za největší problém považují psychický stav svůj i spolužáků. Trpí depresemi, sebepoškozováním, nízkým sebevědomím. Zdrojem má být škola. Jenže dospělí je ignorují. „Nenaslouchá jim nikdo ve škole, mnohdy ani rodiče,“ stojí v průzkumu.

„Děti se bojí svěřit. Nikoho to nezajímá,“ vyplývá z průzkumu. Nikdo se neptá, proč dítěti „nejde“ škola a jak se cítí.

Průzkumu mezi školáky od 11 do 14 let se účastnilo 271 dětí. Úřad ombudsmana je kontaktoval prostřednictvím základních škol, byť rozprostření vzorku mezi jednotlivými kraji nebylo zcela rozvnoměrné.

Mohlo by vás zajímat

Influenceři berou dětem sebevědomí

Velký problém představují pro děti sociální sítě. Skončily na druhém místě. „Děti konstatují, že sociální sítě tvoří významnou součást jejich života. Zároveň si však uvědomují, že jsou pro ně i zdrojem stresu. Přináší s sebou rizika – falešné profily, kyberšikana, závadový obsah, sexuální predátoři a nebezpečí vzniku závislosti,“ zjistil průzkum.

„Několik dětí by souhlasilo s omezením obsahu některých webů. Zmiňují také negativní vliv influencerů/youtuberů na psychiku dětí, se kterými se srovnávají, a následně pociťují vlastní nedostatečnost,“ uvádí průzkum. „Člověku hrozně klesá sebevědomí, když se na ně kouká,“ vypovídaly děti. Uvědomují si i riziko závislosti na sítích a ztrátu svého času a života koukáním na sítě a videa.

Kolik podle dětí existuje pohlaví?

Komentář k průzkumu staví na třetí místo zdroje problémů školu. Ve skutečnosti ale daly děti na třetím místě nejvíc bodů tématu LGBT+ coby zásadnímu problému. „Komentáře k této oblasti se totiž od ostatních vymykají jejich oboustrannou vyhraněností,“ uvádí k tomu komentář.

„Jedna skupina respondentů kritizuje, že LGBTIQ+ (různé sexuální orientace a genderové identity, pozn. red.) lidé nemají stejná práva jako ostatní a jsou často vystaveni šikaně. Druhá skupina naopak považuje tuto společenskou problematiku za neúměrně zveličovanou. Nebo rovnou vyjadřuje svoji netoleranci vůči LGBTIQ+ lidem,“ shrnuje výsledek ombudsman.

Jde o téma často nastolené on-line, polarizující a děti mají potřebu se k němu vyjadřovat.

Jejich postoje tak vyjadřují dva výroky: „Měl(i) by mít stejná práva a postavení jako heteráci.“ A druhý názor: „Nechápu tyhle lidi, protože existují jen dvě pohlaví – muž a žena.“

Výhrady ke škole, výhrady k rodině

Na další místo daly děti jako velký problém vzdělávací systém. Považují ho za zastaralý, nemoderní a málo užitečný. Nereaguje na potřeby jednotlivců. Kritické jsou děti k systému hodnocení. „Učíme se data nepotřebná k životu a dopodrobna informace o předmětu (tématu), které nás nebaví,“ uvádějí školáci.

Chtěly by se učit více v přírodě, zdravému životnímu stylu, neplýtvat papírovými učebnicemi a sešity. Tělocvik a hudební výchova by se neměly známkovat. „Nějací učitelé jsou modernější, ale spousta z nich se drží zastaralých způsobů a nehodlají je měnit,“ vypovídají.

Výhrady mají i k životu v rodině. „Buď se rodiče dětem málo věnují, nebo je naopak rozmazlují a příliš kontrolují jejich život,“ shrnuje výsledek průzkum. „Většina rodičů ovládá životy svých dětí, rozhodují za ně a nenechají je rozhodovat za sebe, děti pak nejsou samostatné,“ uvádějí sami školáci.

Jenže jiné děti si stěžují na nezájem: „Někteří rodiče se nezajímají o svoje děti a jejich zdraví.“ Shodují se každopádně, že rodiče by nikdy neměli své děti bít.

Špatné zacházení se zvířaty

Šestým vážným tématem je vztah ke zvířatům. Nejmladší generace poukazuje na „špatné zacházení se zvířaty. Například na podmínky ve velkochovech, množírny, pokusy na zvířatech, pytláctví či týrání. Na srdci jim leží světové enviromentální problémy, vymírání druhů, ničení jejich prostředí.To je velký problém. „Pořád máme obchody, které čerpají živočišné produkty z velkochovů, kde se zvířata trápí,“ upozorňují děti.