Evropská komise oznámila, že povolí na letištích moderní skenery. Mají umožnit cestujícím si na palubu letadla vzít až dva litry tekutin. Má to ale háček. Certifikaci zatím má jen britský výrobce skenerů, ostatní letiště musí počkat s konkurenčními systémy na dodatečné testování. Výsledkem je nepřehledná situace. Každé letiště v Evropě má jiná pravidla.
Nejmodernější skenery označované jako C3 umožňují pomocí počítačové tomografie identifikovat případné nebezpečné kapaliny v zavazadlech. Přesto loni v září Evropská komise nařídila, že cestující na palubě letadel mohou mít jen sto mililitrů tekutin. Nově ale oznámila, že restrikce zruší.
Tlak na dodatečnou certifikaci
Povolení se ale týká pouze skenerů od britského výrobce Smiths Detection, které byly certifikovány Evropskou konferencí civilního letectví (ECAC). Letiště, která si nakoupila konkurenční systémy, se snaží získat dodatečnou certifikaci.

Výsledkem je chaotická situace, kdy každé letiště může mít odlišný přístup pro povolený obsah lahví s vodou nebo pro kosmetiku. V italském Miláně došlo k absurdní situaci, kdy si cestující odlétající z letiště Linate nebo z terminálu číslo jedna letiště Malpensa mohou pronést bezpečnostní kontrolou dvoulitrové lahve. Naopak ti, kteří létají z terminálu dva Malpensy, zůstávají vázáni limitem 100 ml.
Válka skenerů
Liší se také přístup samotných letišť. Letiště v Bergamu chce uplatňovat původní restrikce až do listopadu, kdy se očekává instalace skenerů Smiths. Amsterdamský Schiphol a další nizozemská letiště mají kompatibilní technologii, ale rozhodly se změnu odložit. Pražské letiště má moderní skenery na terminálu 2, ke změně by mělo dojít během podzimu.
Komise nepřímo přiznala, že byl loňský zákaz způsobený technickými problémy souvisejícími s hodnocením spolehlivosti skenerů přehnaně horlivý. Komplikace nastávají pro letiště, které nemají skenery od Smiths Detection, ale od americké firmy Rapiscan nebo čínské systémy Nuctech. Musí nyní spoléhat na nové testování od evropského regulátora ECAC. Následně musí novou certifikaci posvětit i Evropská komise. Není ale znám přesný časový harmonogram.
„Je to velmi dobrá zpráva pro cestující, letiště a bezpečnost celkově,“ reagoval na uvolnění restrikcí generální ředitel Mezinárodní rada letišť (ACI) pro Evropu Olivier Jankovec. Připustil ale, že pro mnoho letišť to znamená stále provozní nejistotu.
Očistec pro cestující
Pro cestující mohou být chaotické poměry na evropských letištích frustrující. Váhání letiště Schiphol – navzdory tomu, že má kompatibilní skenery – naznačuje u vedení letišť pochybnosti. Personál bude totiž potřebovat přeškolení. Je také nutné aktualizovat na letištích značení pro odbavení.
Komise obhajuje nejednotný přístup jako nezbytnou podmínku pro zajištění bezpečnostních standardů. Kritici ale tvrdí, že to ale ukazuje na nedostatky v bruselském režimu certifikace technologií.
Mohlo by vás zajímat
700 skenerů
Mluvčí Komise pro dopravu Anna-Kaisa Itkonenová zmatečné podmínky na evropských letištích bagatelizovala. „V současné době se schválená technologie týká 700 skenerů, které jsou umístěny v 21 členských státech. Neznamená to ale, že si všichni cestující v Evropské unii mohou s sebou vzít větší lahve s tekutinami,“ řekla.
Nyní je na samotných letištích, jak budou o změnách informovat své klienty, dodala. Rada pro většinu cestujících je následující – pokud není výslovně uvedeno jinak, předpokládejte pravidlo 100 ml.