Všechny nové, ale také rekonstruované budovy mají být vybavené parkovacími místy pro jízdní kola. Týká se to staveb pro bydlení i nebytových domů. Navrhuje to novela vyhlášky o požadavcích na výstavbu, která vychází ze směrnice Evropské unie o energetické náročnosti budov.

Vytvoření míst pro kola se podle dokumentu, který předkládá ministerstvo pro místní rozvoj, týká škol, ordinací, muzeí, hospod či krematorií, pokud mají více než pět parkovacích stání. U bytových domů počítá vyhláška s dvěma koly na byt, má-li stavba více než tři parkovací stání. Změnit to může územní plán.

Výjimku mají získat jen dočasné stavby

Směrnice žádá, aby státy „podporovaly rozvoj zelené mobility jako klíčové součásti naplňování cílů Zelené dohody pro Evropu“. „Jedním z nástrojů pro snižování emisí skleníkových plynů z dopravy je podpora jízdy na kole,“ uvádí důvodová zpráva ministerstva pro místní rozvoj.

Mezi hlavní překážky širšího využívání cyklistiky patří podle směrnice nedostatek parkovišť  jízdních kol. „A to jak u obytných, tak i neobytných staveb,“ vysvětluje důvodová zpráva.

„V reakci na tento požadavek zavádí vyhláška povinnost navrhovat a provádět parkovací místa pro jízdní kola, a to jednotně pro všechny typy staveb,“ pokračuje zpráva. Výjimku dostanou jen stavby dočasné, pokud budou stát pouze jeden rok.

Mohlo by vás zajímat

Stovky míst pro cyklisty v bytovém domě?

Nový nebo rekonstruovaný bytový dům má být podle vyhlášky vybavený minimálně dvěma parkovacími místy pro jízdní kola na každou bytovou jednotku. Platí to za podmínky, že tato stavba má více než tři parkovací stání nebo je parkoviště umístěno uvnitř domu či s ním sousedí.

Počty parkovacích stání u bytových domů určuje rovněž vyhláška. Podle ukazatele počtu parkovacích stání musí mít stavba pro bydlení na 120 jednotek 90 dlouhodobých parkovacích stání. Stavba pro „dostupné nájemní bydlení“ má mít 90 dlouhodobých parkovacích stání na 240 jednotek.

A co rodinné domy?

Podle aktuálního znění stavebního zákona je „bytovým domem stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy slouží bydlení“. Rodinný dům je pak podmnožina bytového domu. Rodinný dům má maximálně tři samostatné byty a tři patra nebo podlaží a podkroví.

Pro povinnost zřídit parkoviště pro kola je ale podstatný počet parkovacích stání. U rodinného domu se čtyřmi parkovacími stáními musí majitel postavit parkoviště pro kola.

Územní plán: Všechno může být jinak

Do počtu parkovacích míst pro jízdní kola u bytových domů ale budou moci ještě zasáhnout obce, kraje a ministerstvo pro místní rozvoj. To jsou orgány územního plánování. Zpracovávají a schvalují územní a regulační plány.

Právě prostřednictvím těchto plánů lze počet parkování pro kola u bytových domů změnit. U staveb nových nebo rekonstruovaných bytových domů „může být v územním plánu s prvky regulačního plánu nebo v regulačním plánu požadavek na počet parkovacích míst pro jízdní kola upraven jinak“, uvádí návrh novely.

10% kapacity budovy má zabrat prostor pro kola

U nebytových domů určuje počty parkovacích míst pro jízdní kola jiný klíč. Nové nebo zrekonstruované nebytové budovy budou vybavené „parkovacími místy pro jízdní kola v počtu odpovídajícím alespoň 15 % průměrné nebo 10 % celkové uživatelské kapacity budovy se zohledněním prostor potřebných pro jízdní kola nadstandardních rozměrů“.

Opět to má ale podmínky. Těmi je pět a více parkovacích stání nebo parkoviště uvnitř či v sousedící budově.

Vyhláška obsahuje i výčet domů podle jejich využití, kterých se opatření týká. Jsou to hotely, obchody a restaurace, veřejné budovy, administrativní budovy i banky. Dále také všechny druhy škol včetně mateřských školek a zdravotnická zařízení. A konečně jde i o výrobní podniky a sklady. A také všechny budovy, kde se shromažďují lidé, jako jsou divadla, muzea, výstaviště, sportoviště, taneční sály či krematoria.

„Opatření vytváří právní rámec systematickému zřizování cyklistické infrastruktury u nových i rekonstruovaných staveb. Přispěje k naplňování environmentálních a klimatických cílů Evropské unie,“ vysvětluje důvodová zpráva.