Více než 10 000 evropských hotelů podalo hromadnou žalobu na platformu Booking.com. Hotely požadují odškodnění za údajně neférové cenové podmínky, které musely dlouhodobě akceptovat při používání služby pro zprostředkování ubytování. Do hromadné žaloby se zapojila i česká Asociace hotelů a restaurací (AHR ČR).

AHR ČR ujistila majitele hotelů, že účast na hromadné žalobě je právně zcela legitimní a Booking.com nemá právo podniknout vůči zapojeným podnikům žádné represivní kroky. Asociace považuje tuto žalobu za jedinečnou příležitost pro evropské hotely domoci se spravedlivých podmínek v digitálním prostředí.

Podkladem pro žalobu je rozsudek Soudního dvora Evropské unie z loňského podzimu. Podle něj byly tzv. klauzule o nejlepších cenách v rozporu s pravidly hospodářské soutěže. Hotely nesměly nabízet své pokoje jinde – například na vlastních webových stránkách – levněji než na Booking.com.

Společnost Booking.com mezitím tyto klauzule zrušila v souvislosti s novými pravidly Evropské unie pro digitální trhy. Přesto chtějí hotely kompenzaci za škody, které jim měly vzniknout v období od roku 2004 do roku 2024.

Mohlo by vás zajímat

Hoteliéři: Už nebudeme mlčet

Prezident evropské hotelové aliance Hotrec Alexandros Vassilikos uvedl, že hoteliéři museli dlouho snášet nespravedlivé podmínky a nadměrné náklady. Žaloba podle něj ukazuje, že hotely nehodlají dále tolerovat neférové praktiky na digitálním trhu.

Žalobu bude řešit soud v Nizozemsku, kde má Booking.com sídlo. Podle šéfa německého hotelového svazu IHA Markuse Lutheho je o připojení se k žalobě mimořádný zájem. I proto byla lhůta pro vstup do řízení prodloužena až do 29. srpna.