Až pět tisíc korun ročně zaplatí čtyřčlenná domácnost za svoz odpadu. A další miliony doplácejí obce. Peníze berou často z rozpočtových kapitol, které s odpady vůbec nesouvisí, například z balíku určeného na školy a školky. Současné nastavení odpadového hospodářství proto potřebuje změny, upozornil v podcastu Perspektivy Česka vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí ministerstva životního prostředí David Surý.

Česko musí upravit sytém odpadového hospodářství. Současný model často nefunguje efektivně. „V České republice je jen hrstka obcí, které mají nastavené poplatky za odpad tak, že jim kryjí 100 procent nákladů,“ uvedl David Surý.

Výsledkem je, že peníze chybí jinde. „Jako zastupitel musím z rozpočtu obce vzít peníze na školy, na školky a dokrývám z nich deficit odpadového hospodářství,“ dodal.

Nejde ale jen o peněženky domácností. Česko také neplní cíle sběru a recyklace odpadu, k nimž se zavázalo Evropské unii. „Jsme ještě daleko před 65 procenty,“ přiznává Surý, když mluví o cílech v recyklaci. „Aktuální čísla jsou o řád níž.“

Mohlo by vás zajímat

Zaostřeno na odpovědnost výrobců

Řešením palčivé situace má být rozšíření odpovědnosti výrobců za jejich výrobky, když doslouží. V rámci takzvaných EPR systémů, jak se také rozšířené odpovědnosti říká, výrobci účtují poplatek na recyklaci spotřebitelům už při nákupu výrobků. Poplatky se pohybují v řádu jednotek nebo desítek korun a výrobce z nich pak zaplatí sběr a třídění odpadu. „Ukazuje se, že tento způsob spotřebitelé lépe akceptují,“ podotkl Surý.

Systémy rozšířené odpovědnosti už ze zákona fungují u použitých obalů, baterií nebo elektrozařízení. Dobrovolně pak tímto způsobem výrobci zajišťují například sběr pneumatik. Podle Davida Surého by je nyní Česko mělo rozšířit i do dalších oblastí. „Čím více EPR systémů, tím menší poplatky za odpad,“ míní.

Smysl podle něj dává tento způsob sběru například u hraček nebo textilu. „Musíme vytvořit velkou hromadu homogenního materiálu a teprve nad tou hromadou může vzniknout ´byznys case´,“ vysvětluje vrchní ředitel ministerstva životního prostředí.

Pneumatiky nejsou hračky, každý sběr je jiný

Surého návrh podpořil i Radim Filák, jednatel společnosti Eltma, která zajišťuje kolektivní sběr pneumatik. „Rozšířená odpovědnost výrobců je dobrá věc, protože by měli dostát společenské odpovědnosti za své výrobky,“ zdůraznil v Perspektivách Česka.

Avšak zároveň důrazně varoval před nepromyšleným přenosem principů z jednoho systému do druhého. Každý má totiž svá specifika a potřeby. Nejde to, co funguje v jednom odpadovém segmentu, jen slepě překopírovat do druhého.

Na opatrnost při zavádění rozšířené odpovědnosti výrobců za odpady do nových oborů apeluje také Tomáš Sequens, advokát a specialista na odpady z kanceláře Kocián Šolc Balaštík. Chyby totiž mohou vyvolat nevoli spotřebitelů a ohrozit i ty systémy, které už fungují. A to by pro Česko znamenalo ekologickou blamáž.

„Musíme se zamyslet, v jakých situacích systémy rozšířené odpovědnosti smysl dávají a od jakého okamžiku už to smysl nedává,“ upozorňuje Sequens. Ministerstvo by podle něj mělo vyhodnotit efekty a dopady u každé komodity zvlášť. „U nábytku si nejsem jistý, jestli je to esenciálně nezbytné, ale budiž. U dalších výrobků bych byl opatrný. Měla by se na to udělat případová studie,“ doporučuje Sequens ministerstvu životního prostředí.

Věnujte se odpadům

Zkomplikovat situaci obcím mohou zejména ty odpady, jejichž využití nepřináší pozitivní hodnotu. Jejich sběr a recyklace stojí víc peněz, než kolik je možné získat z prodeje samotného odpadu. Právě na tento typ odpadů pak musí obce doplácet.

Podle Davida Surého je nyní především důležité, aby zákonodárci věnovali odpadům a jejich opětovnému využití náležitou péči. Na závěr Perspektiv Česka proto apeloval na poslance, aby legislativní změny, které mají sběr a recyklaci zefektivnit, zbytečně neblokovali.

V současném volebním období například sněmovna nestihla schválit zavedení zálohování PET lahví a plechovek ani první balík změn v oblasti rozšířené odpovědnosti výrobců. Legislativní kapacity tak tyto předpisy znovu vyblokují v dalším volebním období.

„To, co jsme mohli mít odpracované už v roce 2025, se nám vrátí v letech 2026 a 2027,“ podotkl Surý. Hraje se přitom o hodně: změny v nastavení odpadového hospodářství mají dopad na peněženku každého Čecha.