Automobil podle pražského lídra strany Motoristé sobě Borise Šťastného představuje svobodu pohybu, kterou stát a města nemají omezovat ideologií ani plošnými pravidly. Řekl to v podcastu České justice a Ekonomického deníku Perspektivy Česka. Místopředseda Motoristů zároveň kritizoval návrh rozpočtu vlády Petra Fialy nebo opatření proti klimatické krizi.

Auto je symbolem svobody. Nechceme, aby lidem byla tato svoboda brána,“ řekl Šťastný v podcastu. Zdůraznil, že strana nechce zvýhodňovat jeden dopravní prostředek proti jiným. „Nechceme, aby byl jeden druh dopravy upřednostňován z ideologických důvodů,“ uvedl. Podle něj je automobil ve městě nezbytným dopravním prostředkem. „Auto dnes potřebuje každý člověk, i ten, který ho nemá – někdy jede sanitkou, taxíkem nebo veze babičku k lékaři,“ dodal.

Zároveň uznal roli městské hromadné dopravy, ale odmítl plošné experimenty typu jízdného zdarma. „Všechno něco stojí. Nechápeme ale zdražování jízdného směrem do Středočeského kraje,“ řekl. Jako řešení prosazuje silné příměstské vlaky, parkoviště P+R na okraji Prahy a rozumné tarify, aby lidé mohli pohodlně přestupovat na MHD. Slevy například pro seniory by nechal na rozhodnutí měst. „Není možné upřednostňovat jeden druh dopravy před druhým jen z ideologie,“ zopakoval a dodal, že odmítá plošné zavádění třicetikilometrových zón a emisní zákazy vjezdu do center měst.

Green Deal je omezování svobody

Motoristé jsou dlouhodobí kritici současné podoby klimatických dohod v rámci Evropské unie. „Green Deal není nic jiného než omezování lidské svobody ve prospěch ideologie, která navíc ničí ekonomiku,“ řekl. Odmítl zákaz spalovacích motorů i rozšíření systému ETS2. Jde o evropský systém obchodování s emisními povolenkami, který začne platit od roku 2027 a zaměří se na dopravu a vytápění budov. Očekává se, že povede ke zdražení pohonných hmot a energií.

„Jsme jednoznačně proti zákazu spalovacích motorů a nesmyslným zeleným dotacím. Nové ekologické daně ETS2 zdraží život většině lidí, zejména těm s nižšími a středními příjmy,“ uvedl. Dodal, že část pravidel chce měnit, část alespoň korigovat: „Nic není nevratné. Zákony se dají změnit.“

Mohlo by vás zajímat

Šťastný zároveň kritizoval rostoucí množství regulací, které podle něj omezují svobodu lidí i firem. „Nepřítel se jmenuje regulace. Omezuje svobodu občana ve prospěch rádoby lepších cílů, ale ve skutečnosti brzdí ekonomiku a komplikuje lidem život,“ uvedl. Zdůraznil, že Motoristé sobě chtějí prosazovat menší stát, méně byrokracie a více individuální odpovědnosti.

Kdo jsou Motoristé?

Motoristé sobě loni uspěli ve volbách do Evropského parlamentu na společné kandidátce s hnutím Přísaha se ziskem 10,26 % a dvou mandátů. V domácí politice Motoristé prosazují menší stát, digitalizaci, snižování byrokracie a odmítají financování politických neziskových organizací.

Šťastný v minulosti působil jako poslanec za ODS, kde byl členem výboru pro zdravotnictví a věnoval se především reformám zdravotního systému. V roce 2013 z politiky odešel a věnoval se podnikání v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb.