V posledních dvou týdnech se na Facebooku masivně objevily reklamní kampaně nabízející extrémní slevy na údajně známých českých e-shopech. Na první pohled vypadají weby jako Sportisimo, Tescoma nebo Super zoo, ve skutečnosti však jde o falešné stránky provozované podvodníky z Číny. Cílem je vylákat z lidí peníze – podle odhadů Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) se obětí už staly tisíce Čechů.

Podvodné weby jsou připravené tak, aby působily maximálně důvěryhodně. Nejde o amatérské kopie, ale o vizuálně dokonalé klony známých e-shopů. Podvodníci navíc cílí především na mobilní uživatele, kteří si často neověřují skutečnou adresu domény. „Nová vlna podvodů patří mezi ty nejsofistikovanější, co jsme zatím viděli. Technicky jsou podvodné stránky i reklamy na Facebooku udělány velmi dobře, jediným varováním jsou nabízené slevy ve výši 70 až 90 procent na veškerý sortiment,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

E-shopy čelí tisícům stížností, reakce úřadů je pomalá

Napadené e-shopy evidují tisíce stížností zákazníků, kteří se domáhají vrácení peněz nebo dodání zboží, které nikdy nedorazí. SOCR i samotné společnosti incidenty okamžitě nahlásily České obchodní inspekci (ČOI), Facebooku, provozovatelům domén i Policii ČR. Podána byla i trestní oznámení.

Podle Luboše Rejchrta, jednatele společnosti provozující síť Super zoo, je ale reakce státních orgánů nedostatečná. „U takto jednoznačných podvodů by měly kontrolní orgány zasáhnout okamžitě, důrazně varovat spotřebitele, bezodkladně zablokovat podvodné weby a donutit Facebook, aby reklamy na podvodné e-shopy stáhl. Bohužel zatím vidíme, že okrádání tisíců spotřebitelů zůstává bez adekvátní reakce Facebooku i českých kontrolních orgánů,“ upozorňuje Rejchrt.

Česká obchodní inspekce tvrdí, že v případech, kdy dojde k vylákání peněz, jde o trestnou činnost, která spadá do působnosti Policie ČR. „Pokud zjistíme nedostatky v naší kompetenci, ukládáme opatření, zákazy a sankce. Zároveň vyvíjíme mimořádnou aktivitu v osvětě a poradenství spotřebitelům,“ uvedl mluvčí ČOI František Kotrba.

Mohlo by vás zajímat

Prouza: Legislativní rámec je bezzubý, je nutná změna zákona

SOCR upozorňuje, že současný právní rámec nedokáže podvody účinně zastavit. Podle Prouzy je problém v tom, že kontrolní orgány nemohou weby okamžitě blokovat, a platformy jako Facebook nejsou schopny rychle odstranit reklamy na prokazatelně falešné obchody. „Není možné, aby se ani několik týdnů po oznámení podvodných aktivit, které poškodily tisíce Čechů, nic nedělo. Vyzýváme Českou obchodní inspekci, aby začala aktivně chránit občany před podvodníky. Je nezbytné, aby ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, podnikateli a spotřebiteli připravilo rychlou revizi legislativy,“ říká Prouza.

SOCR společně s ČOI doporučuje zákazníkům několik kroků, jak se vyhnout podvodům a minimalizovat riziko ztráty peněz:

  • Kontrolujte adresu domény – zejména na mobilu si ji vždy rozklikněte celou.
  • Prověřujte nabídky – u podezřele nízkých cen nebo chyb v překladu si ověřte reálnost akce přímo u prodejce.
  • Nenechte se nalákat na extrémní slevy – 70% a vyšší slevy u známých značek jsou podezřelé.
  • Plaťte kartou – umožní to reklamaci platby u banky.
  • Podezřelé reklamy na sociálních sítích hlaste přímo v aplikaci.
  • Podvodné weby nahlaste ČOI – na e-mailu [email protected] nebo prostřednictvím e-podatelny https://coi.gov.cz/podatelna/.
  • V případě vyšší škody podejte trestní oznámení u Policie ČR.
  • Sdílejte informace s okolím – čím více lidí bude o podvodech vědět, tím menší šanci mají podvodníci.