Největší evropský internetový prodejce módy Zalando prohrál soudní spor s Evropskou komisí. Soudní dvůr EU zamítl jeho žalobu proti zařazení mezi tzv. velmi velké online platformy (VLOP) podle nařízení o digitálních službách (DSA). Podle rozsudku musí Zalando splňovat přísnější povinnosti v oblasti transparentnosti, moderování obsahu a odstraňování nelegálního obsahu.

Zalando u soudu argumentovalo, že jeho platforma se odlišuje od technologických gigantů, jako jsou Google či Meta. Podle firmy je služba „hybridní“, protože kombinuje vlastní e-shop s nabídkou produktů třetích stran v rámci tzv. Partner Programme. Tvrdilo také, že jeho stránky v průměru navštěvuje denně méně lidí, než vyhodnotila Evropská komise.

Soud ale tuto obhajobu odmítl. Podle rozsudku „platforma Zalando spadá pod definici online platformy podle DSA, jelikož umožňuje třetím stranám nabízet své produkty a zároveň tyto informace ukládá a zpřístupňuje“.

83 milionů aktivních uživatelů měsíčně

Klíčovým sporným bodem byla otázka počtu aktivních uživatelů. Evropská komise stanovila práh 45 milionů měsíčních uživatelů (10 % populace EU), nad který se uplatňují přísnější pravidla DSA.

Podle Komise Zalando překročilo hranici výrazně, když platformu využívá více než 83 milionů uživatelů měsíčně. Zalando tvrdilo, že skutečný počet je pouze kolem 30 milionů, protože část prodejů realizuje samo prostřednictvím Zalando Retail.

Mohlo by vás zajímat

Ursula von der Leyen
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen Foto: Evropská komise

Soud dal ale za pravdu Komisi. V rozsudku uvádí, že „Zalando nebylo schopné rozlišit, kteří uživatelé platformy byli vystaveni informacím od třetích stran, a proto Komise mohla oprávněně vycházet z celkového počtu návštěvníků“.

Přísnější pravidla a vyšší odpovědnost

Rozsudek potvrzuje, že Zalando musí plnit stejné povinnosti jako ostatní velmi velké platformy – tedy například rychleji odstraňovat nelegální obsah, zajistit vyšší transparentnost reklam a poskytovat přístup k datům výzkumníkům.

Soud navíc odmítl argument Zalanda, že pravidla DSA porušují principy právní jistoty, rovného zacházení a proporcionality. V rozhodnutí uvádí, že „online tržiště mohou být využívána k šíření nebezpečných nebo nelegálních produktů, což odůvodňuje přísnější regulaci“.

Možnost odvolání k nejvyššímu soudu

Rozsudek je zatím nepravomocný. Zalando se může do dvou měsíců a deseti dnů odvolat k Nejvyššímu evropskému soudu..

Případ je významný i proto, že jde o první rozhodnutí svého druhu. Příští týden soud projedná také žaloby Mety a TikToku, které napadají povinnost platit Evropské komisi za dohled nad dodržováním DSA.