První hromadnou žalobou podanou v Česku se bude zabývat ještě odvolací soud. Mluvčí pražského městského soudu Kateřina Eliášová sdělila, že odvolání podala žalovaná firma Postýlkov. Podle nepravomocného rozsudku má firma uhradit většině připojených zákazníků škody za nedodání zaplaceného dětského nábytku. Truhlářská firma tvrdí, že není v prodlení a že její klienti ani platně neodstoupili od uzavřených kupních smluv.
Výhodou hromadných žalob je pro spotřebitele to, že se koná jedno řízení, která má jedny náklady a stejné rozhodnutí pro všechny zúčastněné. Na soud se tak mohou obrátit i lidé, kteří by to při samostatném řízení zavrhli například i proto, že dlužná částka není příliš vysoká. K žalobě na Postýlkov se přidalo 56 zákazníků, pražský městský soud uznal nároky 52 z nich. Klienti dohromady požadují jako náhradu za kupní cenu nábytku 1,6 milionu korun.
Postýlkov nic nevrátil
Hromadnou žalobu na rodinnou firmu z Chrudimska podala nezisková organizace OnlineADR.cz. Podle jejího zástupce Postýlkov poškodil práva spotřebitelů. Při uzavření kupní smlouvy o dodání dětských postelí a jejich příslušenství firma žádala zaplacení celé kupní ceny předem s tím, že nábytek dodá do dvou až tří měsíců. To se ovšem nestalo, a to ani v dodatečné lhůtě. Se zákazníky nejprve komunikovala, poté se ale odmlčela. Když odstoupili od smlouvy a vyzvali firmu k vrácení zaplacené částky, peníze zpět nedostali. Proto se domáhají vydání bezdůvodného obohacení.
Právní zástupce Postýlkova mimo jiné zpochybnil, že tento spor vůbec spadá do režimu hromadných žalob. Soudy by podle něj měly řešit nároky jednotlivých zákazníků individuálně. Jeho námitkami se po podání odvolání bude zabývat ještě pražský vrchní soud.
Zákon, jenž hromadné žaloby spotřebitelů zavedl do českého právního řádu, je účinný od loňského července. Vztahuje se na spotřebitelské spory, které vznikly po 24. listopadu 2020, tedy od účinnosti příslušné evropské směrnice.