Uspěje Petr Hladík se svou vizí napodruhé, nebo jeho plán opět narazí na odpor zákonodárců? Bývalý ministr životního prostředí znovu rozviřuje debatu o zálohování nápojových obalů, kterou v minulém období nedokázala Fialova vláda dotáhnout.

Tentokrát Hladík do návrhu přidal i překvapivý bič na reklamní letáky. Proč opoziční poslanec tak urputně bojuje za čtyřkorunový poplatek u pokladny a co to bude znamenat pro každodenní nákupy Čechů?

Miliardy vyhozených obalů: Hladík varuje před limity EU

Hlavním argumentem pro zavedení systému zůstávají neúprosná čísla. Každý rok se na český trh dostane přibližně 1,8 miliardy PET lahví a 0,8 miliardy plechovek. Přestože Češi třídí poctivě, mimo žluté kontejnery stále končí každá pátá plastová lahev.

Petr Hladík v důvodové zprávě upozorňuje, že unijní směrnice nás brzy přitlačí ke zdi. Do roku 2029 musí Česko zajistit zpětný odběr 90 % hmotnosti plastových lahví, což představuje metu, pod kterou se aktuálně stále pohybujeme.

Kromě splnění limitů zdůrazňují předkladatelé v čele s Hladíkem, Václavem Pláteníkem (KDU-ČSL) a Gabrielou Svárovskou (Piráti/Zelení) také ekologický přínos. Výroba plechovky či lahve z recyklátu totiž zanechává až pětinásobně nižší uhlíkovou stopu než produkce z nového materiálu. Zálohový systém tak zabrání tomu, aby cenný materiál končil bez užitku na skládkách nebo v přírodě.

Mohlo by vás zajímat

Plastová lahev
První pokus o zálohování PET lahví a plechovek padl. Poslancům vadil návrh ministerstva životního prostředí natolik, že ho bojkotovali a nechodili kvůli němu do práce. Zdroj: Pixabay

Čtyři koruny u pokladny: Jak systém zasáhne prodejny

Princip fungování návrh popisuje jednoduše. Zákazník u pokladny zaplatí cenu nápoje navýšenou o zálohu a prodejce mu tyto peníze vrátí při odevzdání prázdného obalu. Přestože přesnou výši poplatku stanoví budoucí vyhláška, dřívější analýzy ministerstva počítají s tím, že pro veřejnost je přijatelná záloha ve výši 4 koruny. Povinnost přijímat prázdné lahve a plechovky mají mít všichni takzvaní poslední prodejci v provozovnách, které mají podlahovou plochu nad 50 metrů čtverečních.

Návrh ovšem počítá i s jasně definovanými výjimkami, kdy se zálohy nebudou týkat obalů od mléka, mléčných nápojů a nápojů na bázi kávy. O chod celého národního systému se má starat jediný operátor, kterým se podle předlohy může stát pouze jedna konkrétní firma pro celé území České republiky.

Letáky jako obal: Konec bezplatného zamořování schránek?

Hladíkův nynější návrh přichází s novinkou, která může citelně zasáhnout marketingové strategie obchodních řetězců. Na reklamní letáky se má nově pohlížet jako na obaly. Předkladatelé kritizují současný stav, kdy letáky často končí v tříděném odpadu, aniž by jejich šiřitelé platili jakýkoliv recyklační poplatek. Nově mají nést plnou zodpovědnost za zpětný odběr osoby, které tyto letáky uvádějí do oběhu nebo na trh.

Tato úprava má za cíl nejen narovnat finanční zátěž při recyklaci papíru, ale také motivovat řetězce k masivnímu omezení papírové reklamy a k rychlejšímu přechodu do on-line prostoru. Návrh, který podepsali zástupci lidovců i Pirátů, nyní dostane k posouzení vláda Andreje Babiše.