Kráva na trati způsobila Českým drahám škodu přes 308 tisíc korun. Nejvyšší soud ale definitivně potvrdil, že chovatel z Klatovska za střet neodpovídá. Krávy se dostaly z pastviny kvůli pádu části stromu ze sousedního státního pozemku a chovatel podle soudů nezanedbal potřebnou pečlivost.
Neštěstí se stalo 1. října 2019 v podvečer. Vlak narazil do krávy, která unikla z pastviny v blízkosti trati. České dráhy požadovaly po chovateli náhradu škody 308 745 korun s příslušenstvím. Okresní soud v Klatovech žalobu zamítl, Krajský soud v Plzni jeho rozhodnutí potvrdil a nyní definitivně neuspěly ani s dovoláním u Nejvyššího soudu.
Krávy unikly kvůli pádu větve ze státního pozemku
Soudy zjistily, že pastvina byla po celém obvodu ohrazena elektrickým ohradníkem, který byl v blízkosti dráhy ještě zesílen dvojitým drátem. Na ohradník ale spadla ulomená část stromu ze sousedního pozemku ve vlastnictví státu. Dráty sice nepřerušila, ale stlačila je k zemi natolik, že je krávy překročily. Jedna z nich se následně dostala na koleje a došlo ke střetu s vlakem.
Policie případ původně šetřila jako podezření z přestupku. Drážní úřad ale věc odložil s tím, že chovatel žádnou právní povinnost neporušil.
Ohradník byl dostatečný, chovatel jej kontroloval denně
Nejvyšší soud potvrdil závěry nižších soudů, že elektrický ohradník byl vysoký a dostatečně bytelný. Nebylo zjištěno, že by byl ve špatném technickém stavu, například s uhnilými sloupky nebo jinými vadami. Chovatel navíc denně kontroloval jeho funkčnost zkoušečkou.
Soud přihlédl i k tomu, že pastviny mají rozlohu zhruba 76 hektarů a jejich úplná vizuální kontrola není otázkou krátkého času. Kontrolu ohradníku provedl chovatel i ráno 30. září 2019 před odjezdem na služební cestu. Následně se vrátil druhý den v podvečer, krátce po střetu vlaku s krávou.
Mohlo by vás zajímat
Výstraha před silným větrem odpovědnost nezakládá
České dráhy v dovolání poukazovaly i na výstrahu Českého hydrometeorologického ústavu před silným větrem. Podle Nejvyššího soudu však nelze po chovateli požadovat, aby pokaždé, když je hlášen silný vítr, prováděl mimořádnou vizuální kontrolu celého ohradníku v terénu. Rozhodující jsou konkrétní místní a časové podmínky.
Podle soudu navíc ani nebylo prokázáno, kdy přesně strom na ohradník spadl. Pokud k tomu došlo až po ranní kontrole, nemohla by ani mimořádná vizuální kontrola škodě zabránit.
Nejvyšší soud dovolání Českých drah ve věci samé zamítl. Dopravce navíc musí uhradit náklady dovolacího řízení jak chovateli, tak jeho pojišťovně. V obou případech jde o částku 11 906 korun.
