Od 1. ledna 2026 chce stát opět zvýšit mýtné na dálnicích a silnicích 1. třídy. Získá tím 490,5 milionů korun. Peníze hodlá využít na výstavbu, správu a údržbu. Cílem je také motivovat dopravce k přechodu na vozy s nižšími emisemi. Zdražení mýtného vyvolá zvýšení nákladů podnikatelů a cen pro zákazníky, uvádí se v návrhu nařízení vlády.

Naposledy vláda měnila sazby mýtného k 1. lednu 2025. Za první čtvrtletí roku 2025 zaplatili dopravci na mýtném 4,66 miliardy korun. Jen v březnu uhradili 1,66 miliardy, rekordní částku od roku 2007, která znamená více než 11 % meziroční nárůst.

Stále to ale nestačí. Mýtné se má nařízením vlády od 1. ledna 2026 znovu zvýšit. Výnosy z výběru mýtného jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury.

Předfinancování staveb, motivace k přechodu na nízkoemisní vozy

Jednoznačným záměrem předkladatele je zvýšení výnosů z výběru mýtného, které budou použity na financování nebo „předfinancování“ výstavby, údržby a správy dálnic a silnic, uvádí se v důvodové zprávě k návrhu nařízení vlády.

Druhým důvodem je podle vlády motivovat provozovatele k přechodu na vozidla s nižšími emisemi CO2. V souladu s principy Evropské unie, což znamená, že „znečišťovatel platí“ a „uživatel platí“.

Mohlo by vás zajímat

Pro různá vozidla navýšení od 1,5 % až do 87 %

Vláda nařízením navrhuje zvednout složku sazeb mýtného, ukládanou „za účelem dosažení návratnosti nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace“.  V tomto případě dojde k navýšení o 1,5 %.

Druhá zvyšovaná složka je určená k dosažení návratnosti nákladů vyvolaných emisemi CO2 při provozu vozidel. „Pokud jde o rozsah navýšení, je u různých druhů vozidel různý, a to od 55 % do 87 %.,“ uvádí k druhému případu důvodová zpráva. Limity těchto poplatků stanovuje směrnice Evropské unie.

Od března roku 2024 se mýtné skládá ze čtyř položek: Z poplatku za užití komunikace, za externí náklady v důsledku emisí CO2, za externí náklady za znečištění ovzduší a za externí náklady za hluk.

Z přepravy nákladů stamiliony, z osob jen půl milionu korun

Podle důvodové zprávy předpokládá ministerstvo dopravy, že první zvýšená položka za zpoplatnění komunikace povede ke „zvýšení příjmů z mýtného za užívání dálnic ve výši 190 mil. Kč a za užívání silnic I. třídy ve výši 20 mil. Kč“.

Zvýšení části sazeb mýtného za náklady působené emisemi CO2 pak má podle ministerstva dopravy přinést příjmy z mýtného vyšší o 280 milionů u vozidel určených pro přepravu nákladu a o 0,5 milionu korun u vozidel určených pro přepravu osob.

Kdo to zaplatí? Dopravci a zákazníci

Celkem má stát na zvýšení mýtného vydělat 490,5 milionů korun.

„Navrhovaná právní úprava vyvolá mírné zvýšení nákladů, které dopravci nesou při výkonu své podnikatelské činnosti, a to v souvislosti se zvýšením sazeb mýtného,“ uvádí se v důvodové zprávě.

Kdo zdražení zaplatí? „Navržené navýšení je však dílčí a lze předpokládat, že jej dopravci pokryjí z vlastních zdrojů nebo jej promítnou do cen svých služeb,“ dodává k tomu důvodová zpráva.