Dolejš nevyloučil, že by komunisté mohli obstruovat proti přijetí EET Foto. Facebook

KSČM: Očekávané zvýšení výběru daní je nerealistické

V rámci projednávání zákona o elektronickém sledování přijatých tržeb podnikatelů on-line státem zvažují komunisté pozměňovací návrhy k DPH, zejména návrat ke dvěma sazbám.

Jak se Komunistická strana Čech a Moravy zachová ve druhém a třetím čtení návrhu zákona, komunisté projednají. Dopad zákona však mají za nerealistický a model přenesený z Chorvatska za sporný: „Vycházíme z chorvatských zkušeností z této netradiční inovace, jejichž hodnocení je sporné – běží teprve druhým rokem a uplatňuje se za odlišných podmínek, stínová ekonomika země je v porovnání s ČR cca dvojnásobná,“ uvedl v rozhovoru místopředseda KSČM Jiří Dolejš.

Bude KSČM předkládat nějaké pozměňovací návrhy k tomuto zákonu? Pokud ano, v jakém smyslu?
V obecné rovině platí, že nechceme blokovat projednání zákona v 1. čtení návrhu, který míří proti stínové ekonomice.  Jen upozorňujeme, že větší rezervy jsou v oblasti daňové optimalizace větších korporací a nikoliv v honu na OSVČ. Postup ve druhém a třetím čtení projednáme. Už nyní však zvažujeme pozměňovací návrhy k navazujícímu zákonu – týká se zejména DPH – v otázce kompenzace vybraným podnikatelům snížením sazby DPH – stravování. Uvítali bychom širší zásah do DPH a návrat ke dvěma sazbám místo tří. Kompenzaci zpochybňuje také propočet efektu v inkasu. Očekáváme velkou diskusi nad praktickými souvislostmi režimu EET – evidence tržeb není evidence plateb, on-line připojení není stabilní všude, jak bude probíhat vystavování a uschovávaní dokladů a další záležitosti.

Jaký je postoj poslaneckého klubu KSČM?
Dlouhodobě v KSČM diskutujeme provedení tohoto návrhu a hodnotíme reálnost očekávaných efektů.  MF očekává zvýšení daňového výnosu o 10 až 12 mld. Kč, což považujeme za nerealistické. Vycházíme z chorvatských zkušeností z této netradiční inovace, jejichž hodnocení je sporné – běží teprve druhým rokem a uplatňuje se za odlišných podmínek, stínová ekonomika země je v porovnání s ČR cca dvojnásobná. Za nejhorší scénář považujeme opakování situace z let 2005 – 2008, kdy se zaváděly registrační pokladny – výsledek žádný, došlo jen ke znejistění podnikatelského prostředí. Tedy než spěchat, raději připravit zákon pořádně. Jednání k tiskům 513 a 514 (elektronická evidence tržeb ) však teprve začalo, takže jsme je na klubu KSČM dosud detailněji nediskutovali.

Přidá se KSČM jako opoziční strana k eventuálním obstrukcím dalších opozičních stran? Pokud nikoli, čím je v principu tento zákon žádoucí a jeho přijetí pro ČR nezbytné?
Máme výhrady, situaci hodnotíme. Otazníky jsou například nad systémem IT, kde nepovažujeme za reálný odhad nákladů. Uvítali bychom také víc informací k realizaci – jak se bude dělat výběrové řízení, zda zahrne pořízení technologií i následnou správu systému, jak se zajistí ochrana dat atd.. Za sporný považujeme i záměr definovat okruh povinných osob postupně, navíc vládním nařízením, nikoliv ze zákona.

-ire-