Hlavní postavy se díky svému lidskému, mnohdy hanebnému jednání vrhají bezhlavě do pasti upředené z jejich závislostí a nenaplněných přání Foto: Kuřbaba

Soudy řešily spor o ochrannou známku: „Kuřbaba“ evokuje význam „ženy, osoby provádějící orální sex“

Může stát poskytnout známkoprávní ochranu slovnímu pojmu, který evokuje ženu, provádějící orální sex? Tuto otázku řešil nedávno Nejvyšší správní soud (NSS), když posuzoval kasační stížnost autora divadelní hry a knihy „Kuřbaba“, který chtěl tento slovní pojem zapsat jako ochrannou známku. V daném případě soudy dospěly k závěru, že stát nemůže poskytnout ochranu názvu, který je možné vnímat vulgárně a žadatel jej míní obchodně využívat.

Správní justice nedávno musela řešit poměrně neobvyklý spor. Autor knihy a divadelní hry s názvem „Kuřbaba“ (oficiálně se má jednat o „humoristický román o lásce, sexu, zradě, chlastu a fetu napsaný na základě skutečných událostí“ pozn. autora) totiž neuspěl s žádostí o zápis tohoto názvu jako ochranné známky u Úřadu pro průmyslové vlastnictví. Úřad shledal „Kuřbabu“ jako označení rozporné s dobrými mravy, neboť u široké spotřebitelské veřejnosti primárně evokuje význam „ženy, osoby provádějící orální sex“.

Žadatel neuspěl posléze ani s žalobou u Městského soudu v Praze (MS), který byl stejného názoru, jako Úřad.  Podle soudu je vulgárnost pojmu evidentní, navíc pro výklad svědčí i důkazy předložené žalobcem. Tomu nepomohlo ani to, že poukázal na případy, kdy Úřad akceptoval pojmy „Lízačka“ či „Kuřděda“. Soud nezviklal ani předložený znalecký posudek sexuologa Radima Uzla, podle něhož i kdyby pojem „Kuřbaba“ evokoval ženu, provádějící orální sex, není na tom nic vulgárního, protože tuto praktiku neprovádějí jen prostitutky – jedná se o sexuální praktiku zcela běžnou, navíc oblíbenou u lidí s vyšším vzděláním.

Soudy řešily spor o ochrannou známku Foto: Pixabay

MS naopak přihlédl k tomu, že i žalobcem předložené odborné vyjádření vedoucího katedry českého jazyka z Filosofické fakulty Ostravské univerzity potvrdilo, že bez znalosti kontextu se jedná primárně o vulgarismus.

Podle ostravského jazykovědce totiž pojem „kuřbaba“ uvádí i Slovník nespisovné češtiny, v němž je „kuřbaba“ uvedena jako „žena ochotná provádět (nebo provádějící) felaci, rozkuřovačka“. Podobné příklady lze pak nalézt i v Českém národním korpusu, kde jsou uvedeny i další případy, „které dokládají vulgární charakter složenin obsahujících komponent – kuř-: kuřbuřtík, vykuřkbuřt, vykuřtrakař , hulibrk“, „kuřbuřt“ či „homoděj“, přičemž vesměs v souvislosti s orálním sexem.

Vulgární „Lízačka“

A rozhodnutí MS v Praze potvrdil letos na konci prosince i NSS, podle něhož je rozdíl mezi tím, když by stěžovatel užíval termín „Kuřbaba“ v rámci svého uměleckého projevu či podnikatelské aktivity a žádal pouze to, aby stát do jeho autonomní sféry nezasahoval, a mezi tím, když si nárokuje „aktivní“ veřejnoprávní ochranu svých záměrů.

„Zatímco v prvním případě by bylo třeba jednání veřejné moci vůči stěžovateli posuzovat přísnějším pohledem (např. kdyby měl být stěžovatel za užití pojmu KUŘBABA v jím zamýšlených souvislostech sankčně postihován), pak v případě druhém lze veřejné moci vyhradit daleko širší pole úvahy o tom, že veřejnoprávní ochranu (nikoli prosté „nerušení“) stěžovateli neposkytne,“ uvedl k tomu NSS v odůvodnění.

V něm kasační soud odmítl námitku, že by stát postupoval nekonzistentně, když měl zapsat jako ochrannou známku údajně také vulgární název „Lízačka“. Ta byla totiž zapsaná v kombinaci s obrazem zmrzliny, který doplňuje její význam, navíc jen pro některé potravinářské výrobky. To podle NSS „dává dostatečně najevo, že jde o konzumaci například zmrzliny, nikoli o cunnilinctus“.

NSS se vyrovnal i s námitkou, že MS nepřihlédl k znaleckému posudku sexuologa Radima Uzla.  I kdyby totiž platila stěžovatelova tvrzení, opřená o znalecký posudek, že předmětná sexuální praktika je v populaci zcela běžná a oblíbená zejména u lidí s vyšším vzděláním, nemění to nic na závěru o tom, že se jedná o pojem v rozporu s dobrými mravy.

„Obdobně i různé formy vylučování (vyměšování) jsou pochopitelně zcela běžné a přirozené, nejsou – prováděné za společensky akceptovaných podmínek – nikterak v rozporu s dobrými mravy, a činí je všichni lidé (logicky i osoby vzdělané či s vysokým mravním profilem). Přesto by však znalec z některého z lékařských oborů, a tedy i jeho znalecký posudek, nebyl relevantním zdrojem informací o vulgárnosti toho kterého pojmu [resp. jeho neodporování § 4 písm. f) zákona o ochranných známkách] označujícího určitou formu vyměšování (srov. přiměřeně nezapsání ochranné známky „posranej život“ dle rozsudku Městského soudu v Praze čj. 9 A 243/2011-38),“ uvedl k tomu v odůvodnění NSS.

Petr Dimun