Lidé hlásí nepřátelské chování k Ukrajincům jako diskriminaci. Podávají podněty na videa kolující po internetu nebo zveřejněná v médiích. Ombudsman je chválí, ale víc činit nemůže. Pomoc poskytuje jen oběti, nikoli ohlašovateli. Urážející a nepřátelské chování kvůli národnosti je ale podle antidiskriminačního zákona zakázané, upozornil rovněž veřejný ochránce práv.

Do databáze šetření přibyly v poslední době takové případy čtyři. Zatím poslední případ se stal v brněnské prodejně. „Podle videozáznamu, který koluje na internetu, pracovník ostrahy verbálně i fyzicky napadal ukrajinského zákazníka podezřelého z krádeže,“ shrnul ombudsman.  

Urážet Ukrajince kvůli národnosti je nepřípustné

Ohlašovatel má takové jednání za diskriminační. A může mít pravdu. Ombudsman Stanislav Křeček podle svých slov případ zaznamenal. Velmi ho znepokojil a chování ostrahy na videu považuje za nepřijatelné.

„Za nepřípustné pak považuji urážky související s ukrajinskou národností zákazníka, které by mohly představovat obtěžování zakázané antidiskriminačním zákonem,“ uvedl v odpovědi na podnět ombudsman.

Zákon zakazuje vytvoření nepřátelského prostředí

Antidiskriminační zákon skutečně zakazuje obtěžování, urážení a vytváření nepřátelského prostředí. Podle antidiskriminačního zákona se obtěžováním rozumí nežádoucí chování.

Aby bylo takové chování diskriminací, musí souviset s diskriminačními důvody. Tedy s rasou, etnickým původem, národností, pohlavím, sexuální orientací, věkem, zdravotním postižením, náboženským vyznáním, vírou či světovým názorem.

Mohlo by vás zajímat

„Jeho záměrem nebo důsledkem je snížení důstojnosti osoby a vytvoření zastrašujícího, nepřátelského, ponižujícího, pokořujícího nebo urážlivého prostředí,“ uvádí doslova zákon k definici nežádoucího jednání.

Ombudsman rozumí rozhořčení

Jenže veřejný ochránce práv může pomoci oběti diskriminace. Nikoli ohlašovateli, který formuloval obecně upozornění na nevhodné chování. „Netvrdíte v něm, že byste se sám stal obětí diskriminace nebo že by popsané jednání jiným způsobem zasahovalo přímo do vašich práv,“ píše ohlašovatelům ombudsman. Pomoc a podporu poskytuje obětem, nikoli pobouřeným „kolemjdoucím“.

Za této situace může veřejný ochránce práv rozumět vyjádřenému rozhořčení nad chováním k Ukrajincům a ocenit hlášení. „Oceňuji, že jste na problém upozornil,“ uvádí v odpovědi ohlašovateli.

Řidič vyhodil rodinu z tramvaje

Totožný závěr mají tři podněty z letošního března. Všechny se týkají neurvalého jednání řidiče pražské tramvaje, který vykázal ukrajinskou rodinu z tramvaje.

„Ubezpečuji však, že pokud by se na mě obrátily přímé oběti tohoto incidentu, jsem připraven jim metodickou pomoc poskytnout,“ uvádí veřejný ochránce práv.

„Oceňuji, že jste na problém upozornila,“ uzavírá ombudsman také podnět ženy k případu z tramvaje v Praze.