Ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier. Foto: Mediafax

Zákony pro boj s korupcí mají zpoždění, varuje Dienstbier

Ministr pro legislativu Jiří Dienstbier vyzývá své ministerské kolegy, aby urychleně připravili zákony, s nimiž počítá vládní Strategie pro boj s korupcí. Vláda má příští týden schvalovat plán legislativních prací na letošní rok a výhled na roky 2015-2017 a některé podstatné normy v něm chybí.

Česká justice má plán i výhled prací k dispozici. Předložený návrh letošního plánu, ke kterému se měla ministerstva vyjádřit nejpozději v pátek 28. února a v úterý pak budou vypořádány připomínky, obsahuje celkem 151 legislativních úkolů, z toho jeden návrh ústavního zákona, 14 věcných záměrů zákonů, 26 návrhů zákonů, 76 návrhů novel zákonů, 23 návrhů nařízení vlády a 11 návrhů novel nařízení vlády. Pro roky 2015-2017 pak vláda počítá se 121 legislativními úkoly. Z toho je jeden návrh ústavního zákona, 7 věcných záměrů zákonů, 33 návrhů zákonů, 43 návrhů novel zákonů, 30 návrhů nařízení vlády a 7 návrhů novely nařízení vlády.

Úkoly uvedené ve výhledu budou základem pro sestavení návrhů plánů legislativních prací vlády na roky 2015, 2016 a 2017. V každém kalendářním roce bude vládě předložen ke schválení plán legislativních prací vlády na následující kalendářní rok. Necelá třetina úkolů má implementační povahu, tj. představuje plnění legislativních závazků vůči Evropské unii.

Protikorupční zákony v plánu chybějí

Ministr Jiří Dienstbier v materiálu pro vládu konstatuje, že některé potřebné zákony v materiálu absentují a vyzývá k jejich doplnění. „V zaslaných podnětech absentují náměty na změnu právní úpravy vyplývající z některých úkolů stanovených Strategií vlády v boji s korupcí na období let 2013 a 2014, případně reagující na předčasně ukončený legislativní vývoj u návrhů souvisejících se Strategií vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012, resp. zaslané náměty nereagují na úkoly zadané vládou v rámci uvedených protikorupčních strategií,“ píše Dienstbier ministrům vnitra, spravedlnosti, financí a pro místní rozvoj.

V gesci Ministerstva vnitra jde o novelu zákona o svobodném přístupu k informacím, která má být předložena v červnu 2014. Dále o novelu zákonů o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze. Dienstbier rovněž upozorňuje, že by bylo s ohledem na nesplněná doporučení Skupiny států proti korupci (GRECO) vhodné novelu zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích předložit dříve než v květnu 2015.

Ministerstvo spravedlnosti má za úkol předložit novelu zákona o trestním řízení soudním (trestní řád), která by znovu zavedla účinnou lítost pro korupční trestné činy. Chybí rovněž novela trestního zákoníku, obsahující zavedení obligatorního propadnutí zajištěného výnosu, a soudního řádu správního, řešící posílení ochrany veřejného zájmu ve správním soudnictví.

V gesci Ministerstva financí jde o návrh zákona o zveřejňování údajů týkajících se nakládání s majetkem státu, návrh právní úpravy řešící situace zjevného rozporu mezi přiznanými příjmy poplatníka a jeho skutečným majetkem nebo životním stylem (majetková přiznání), která má být předložena v září 2014, a novelu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, novelu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích a návrh zákona o výběru odborníků do funkcí ředitelů a členů dozorčích rad státních podniků a členů orgánů obchodních společností ovládaných státem a územními samosprávnými celky a o způsobu jejich odměňování.

„Pokud jde o zákon o rozporech v příjmech a majetku, intenzivně pracuje společná skupina Ministerstva financí a Ministerstva spravedlnosti na vhodném technickém řešení. Rozpracovávají se výhody a nevýhody několika možných variant, zejména novelizace daňového řádu versus zvláštní zákon, k závěru bychom měli dospět v průběhu března. V legislativním plánu nic není proto, že právě ještě nevíme, zda půjde o zvláštní zákon, nebo novelizaci stávajícího,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš.

Ministerstvo pro místní rozvoj pak zatím nenavrhlo, jak upravit problematiku rozkrývání konečných vlastníků právnických osob, které jsou významnými uchazeči o veřejnou zakázku či koncesi.

Robert Malecký