Helena Válková: Pokud bychom na specialisty neměli peníze, těžko můžeme s hospodářskou kriminalitou bojovat

Ministryně spravedlnosti Helena Válková se svým rakouským protějškem Wolfgangem Brandstetterem a šéfkou speciálu Ilse-Maria Vrabl-Sanda. Foto: Robert Malecký

Ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO) chce, aby ve speciálním státním zastupitelství pro boj s korupcí a závažnou hospodářskou kriminalitou působila vedle státních zástupců i zhruba desítka ekonomických expertů. Uvedla to v pondělí po návštěvě rakouského speciálu, který sídlí ve Vídni. Jako celek je ale rakouský model do Česka podle ní nepřenositelný, zejména kvůli zcela jinému ústavnímu ukotvení soustavy státního zastupitelství.

Co si odnášíte z návštěvy rakouského speciálu?

To, co jsem zde slyšela, na nás působí inspirativně. Nemůžeme to ale do našeho právního systému převzít jedna ku jedné. Je zde jiná ústava, jiné ústavní zakotvení pravomocí ministra spravedlnosti vůči státním zástupcům a namyslím si, že bychom toto měli v České republice zavádět.

Co podle vás naopak přenositelné je?

Jsou to věci, které do určité míry v pracovní verzi zákona o státním zastupitelství máme. Mě rozhodně velmi zaujaly dvě věci.To, že úspěch spatřují v tom, že mají ve svých řadách specialisty, kteří nejsou právníci. Jde o osm nebo devět lidí, kteří od samého počátku pomáhají rozklíčovat ekonomické záludnosti trestních věcí. Jsou to věci, které stojí hodně peněz, hodně času a státní zástupci potom stejně často nemají před soudem úspěch. A druhá věc: jak v Rakousku, tak v ČR je státní zástupce jmenován na neomezenou dobu. Ale na rozdíl od původního návrhu, který zpracovalo Nejvyšší státní zastupitelství a které proklamovalo určitost zařazení státního zástupce ke speciálu s argumentací, že rotace zajistí nezávislost a menší riziko korupce, zde stejně jako v Německu jsem naopak slyšela, že je tato cesta pokládána za chybnou. Když už se věnuje tolik energie a času na vybudování speciálu a přicházejí lidé, který nějakou dobu trvá, než nabudou potřebné zkušenosti, je chybou tyto státní zástupce omezovat v jejich časové působnosti.

Umí česká státní správa ekonomickým expertům nabídnout dostatečné finanční ohodnocení, srovnatelné se soukromým sektorem?

Tito experti jsou placeni z justičního rozpočtu, zde v Rakousku prostřednictvím vrchních zemských soudů. U nás by to bylo nejspíš ministerstvo spravedlnosti. Kdyby ministerstvo nemělo na specialisty, což se týká i ministerstva financí a finančních správ, těžko by mohlo bojovat se závažnou hospodářskou kriminalitou. Nebude jich mnoho, do deseti lidí, čili předpokládám, že na to v rozpočtu České republiky peníze budou. Půjde spíše o to, jak lidi, kteří přicházejí z bank a podobně, motivovat. Zde jsme slyšeli, že je práce ve speciálu spojována s vysokou prestiží.

Zde v Rakousku mají ministři spravedlnosti daleko větší pravomoci, i když podléhají i parlamentní kontrole. To nejspíš není věc, která by byla do českého právního systému přenositelná, nebo lépe řečeno průchodná.

Inspirativní je pro mě model speciálu. Všechny ostatní věci nejsou podle mě v České republice uplatnitelné. A ani si nemyslím, že bychom tento model zaváděli. Proč? Máme trochu jinou dělbu a možná, že je v tomto směru i lepší. Já bych ani žádné weisungsrecht, čili právo pokynu v živých věcech, nechtěla. Je to pro ministra velmi zavazující a zneužitelné a rozhodně bych nechtěla, aby náš systém něco takového připustil.

Jak by měl být speciál velký? Zde je to 40 státních zástupců a 10 expertů, váš návrh je naopak tak široký, co se objemu práce týče, že by to vyžadovalo možná až stovku lidí. A je to také předmětem kritiky nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana.

To bude věcí kompromisu. Pokud si pan nejvyšší státní zástupce myslí, že by ta navrhovaná šíře záběru byla nezvládnutelná, a nechám se v tomto přesvědčit konkrétními argumenty, půjde legislativně o velice jednoduché řešení. Zúží se výčet trestných činů, které v kompetenci speciálu budou, nebo se použije model, který zde v Rakousku rovněž funguje, a totiž že si státní zástupce může vybírat ty důležité případy vybírat. Přičemž je to vymezené hranicí škody, zde je to 5 milionů euro a více. Oni zde řeší podobný problém s hranicí korupčních trestných činů na 3000 euro. Pan ministr Brandstetter mi říkal, že už je takto nízká hranice začíná zatěžovat a bude ji třeba zvýšit.

Robert Malecký