Vyjma trolejbusu a vojenských vozidel by se měla povinnost platit pojistné měla vztahovat v podstatě na cokoliv, co má kola, motor a nejezdí to po kolejích

Povinné ručení: Nehoda slovinského traktoru přijde Evropu na pojistném draho

Česká republika bude muset do svého právního řádu implementovat rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie (dále jen SDEU), jímž se upřesňuje definice motorového vozidla pro účely zákona, ustanovujícího odpovědnost za škodu, která vyplývá z jeho provozu. Rozsudek SDEU byl vynesen dne 4. září 2014.

Vnuk na žebříku

Soudní dvůr EU zveřejnil rozsudek ve věci C162/13, jehož předmětem byla žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podle článku 267 SFEU, podaná rozhodnutím Vrhovno sodišče (Slovinsko) ze dne 11. března 2013, došlým Soudnímu dvoru dne 29. března 2013, v řízení Damijan Vnuk proti Zavarovalnica Triglav d.d. V tomto rozsudku se SDEU zásadně vyjádřil k výkladu pojmu „provoz vozidla“ a k povinnosti uzavřít pojištění pro případ odpovědnosti za škodu z tohoto provozu, tj. výkladu čl. 3 odst. 1 směrnice Rady 72/166/EHS ze dne 24. dubna 1972 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontroly povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění (v konsolidované směrnici 2009/103/ES čl. 3 odst. 1).

Předmětem sporu v původním řízení bylo, zda se povinné pojištění motorových vozidel vztahuje na škody způsobené použitím traktoru jako dopravního prostředku, avšak nikoli na škody způsobené jeho použitím jako stroje nebo pohonu. Škoda totiž vznikla při ukládání balíků sena do seníku ve stodole, kdy řidič traktoru vjel na dvoře statku s valníkem do stodoly a při couvání narazil do žebříku, na kterém stál D. Vnuk, čímž způsobil jeho pád.

Pojišťovna však odmítla zaplacení částky ve výši 15 944,10 EUR jako náhrady nemajetkové újmy zvýšené o úroky z prodlení, neboť se, podle jejího názoru, pojištění dané odpovědnosti nevztahuje na použití traktoru v případě jeho použití jako pracovního stroje v rámci práce před stodolou na statku, tj. mimo silniční provoz. Jako předběžnou otázku SDEU řešil, zda se povinné pojištění dané odpovědnosti vztahuje buď na škody způsobené vozidlem pouze v rámci silničního provozu, anebo na všechny škody, které nějakým způsobem souvisí s používáním či fungováním vozidla, bez ohledu na to, zda lze uvedenou situaci definovat jako situaci v rámci provozu.

Vozidlo na milion způsobů

SDEU při svém rozhodování vycházel mimo jiné ze skutečnosti, že vozidlem se podle směrnice rozumí jakékoli motorové vozidlo určené k pohybu po souši, s mechanickým pohonem, nepohybující se však po kolejích, a jakékoli přípojné vozidlo, ať již připojené či nepřipojené. Tato definice se nezabývá způsobem, jakým dotčené vozidlo je nebo může být použito. Skutečnost, že traktor, případně s valníkem, může být za určitých okolností použit jako zemědělský stroj, nemá proto žádný vliv na konstatování, že takové vozidlo odpovídá pojmu „vozidlo“ podle směrnice. Pojem „provoz vozidel“ obsažený ve směrnici nemůže být ponechán na uvážení každého členského státu, neboť podle ustálené judikatury Soudního dvora platí, že z požadavků jak jednotného použití unijního práva, tak zásady rovnosti vyplývá, že znění ustanovení unijního práva, které výslovně neodkazuje na právo členských států za účelem vymezení svého smyslu a dosahu, musí být zpravidla vykládáno v celé Evropské unii autonomním a jednotným způsobem, přičemž tento výklad je třeba nalézt s přihlédnutím nejen ke znění tohoto ustanovení, ale i k jeho kontextu a k cílům sledovaným dotčenou právní úpravou, jehož je součástí.

Ministerstvo financí České republiky tedy předkládá návrh novely příslušného zákona, kde se mimo jiné zpřesňuje pojem vozidlo, na něž se vztahuje zákonná povinnost sjednat pojištění odpovědnosti za škody, způsobené jeho provozem.

Vozidlo pro účely tzv. povinného ručení se v návrhu novely zákona definuje jako: „motorové vozidlo nebo jeho přípojné vozidlo, které je silničním, zvláštním, přípojným, sportovním nebo historickým vozidlem podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích, nebo které má povoleno zvláštní užívání pozemních komunikací podle zákona upravujícího pozemní komunikace, s výjimkou vozidla ozbrojených sil, nebo trolejbus.“

Současně se také nově definuje provoz vozidla, tedy „provoz jako dopravního prostředku podle občanského zákoníku a jakékoli jiné použití, které odpovídá jeho obvyklé funkci.“ Příslušnou novelizací by tedy mělo být zajištěno, že v žádné členské zemi nedojde k opakování slovinského případu. Předkladatelé návrhu zákonné novely počítají s nabytím její účinnost k 1. 6. 2016.

Petr Musil, Ondřej Fér – Psáno pro Ekonomický deník