ČT má Vitáskové ze výroky o jejím stíhání zaplatit 20.000 korun

Bývalá šéfka ERÚ Alena Vitásková Foto: archiv

Bývalá šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková má nárok na odškodné 20.000 korun od České televize (ČT). Dnes o tom rozhodl Obvodní soud pro Prahu 4, verdikt není pravomocný. Vitásková se domáhala půl milionu korun za výroky, které zazněly o jejím trestním stíhání v hlavní zpravodajské relaci ČT. Podle ní byly nepravdivé. Soud jí přiznal odškodnění za jeden z nich. Česká televize se proti rozsudku podle mluvčí Karolíny Blinkové zřejmě odvolá.

Žalované výroky zazněly v pořadu Události 8. ledna 2018. V příspěvku o soudním jednání, kde bylo projednáváno odvolání v případu, v němž je obžalováno osm lidí včetně Vitáskové, zaznělo, že Vitásková měla připustit přidělení licencí elektrárnám, které ale neměly nárok na vyšší výkupní ceny elektřiny a že Vitásková zastavila správní řízení, které by těmto elektrárnám mohlo odebrat licenci.

Podle mluvčí ČT Blinkové přiznal soud Vitáskové odškodnění jen za výrok, který se týkal připuštění licencí. Ohledně druhého žalovaného výroku, tedy že Vitásková zastavila zmíněné správní řízení, soud pochybení neshledal. „Rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4 je nepravomocný a poté, co se Česká televize seznámí s jeho písemným vyhotovením se zřejmě odvolá,“ uvedla na dotaz ČTK Blinková.

Podle Vitáskové výroky neoprávněně zasáhly do jejího práva na ochranu osobnosti. Žena zdůrazňuje, že tím, kdo připustil vydání licencí, nebyla ona, ale její předchůdce v čele úřadu Josef Fiřt.

Fotovoltaická kauza se týkala solárních elektráren Zdeněk Sun a Saša Sun, které patří do impéria Zdeňka Zemka. Elektrárny získaly licenci na výrobu těsně před koncem roku 2010, tedy ještě za vysoké výkupní ceny, ačkoliv nebyly dokončené. Obžalobě kvůli tomu čelila vedle dalších lidí od roku 2013 i Vitásková. Soud jí napoprvé poslal do vězení na 8,5 roku, justice ji ale nakonec loni pravomocně osvobodila. Vitásková jakékoli pochybení odmítala a stíhání označila za součást účelové kampaně s cílem poškodit ERÚ i ji osobně.

Obvodní soud pro Prahu 4 původně žalobě Vitáskové na veřejnoprávní televizi letos v červnu zcela vyhověl takzvaným rozsudkem pro uznání, tedy bez projednání věci. Televize totiž zdánlivě včas nezareagovala na soudní výzvu k vyjádření. U odvolacího soudu se pak ale ukázalo, že ČT reakci poslala s 300 stranami příloh v obálce, která se roztrhla, a Česká pošta ji proto vůbec nedoručila. Odvolací senát tedy původní verdikt zrušil a nařídil spor projednat.

(čtk)