Konflikt v Gaze v roce 2023 Foto: Tasnim News Agency

Konflikt na Blízkém východě přinesl extremistům nový impuls, varuje vnitro

Ambice vystoupit z Evropské unie a z NATO nabývá na síle v antisystémových hnutí. Konspirace o Izraeli, výpady proti Ukrajincům, sdělení, že v Ruská federace chrání obyvatele před dekadencí. To jsou témata nových extremistů. Staří pravicoví extremisté, neonacisté, anarchisté a komunisté jsou na odchodu ze scény. Vyplývá to ze souhrnné situační zprávy Projevy extremismu a předsudečné nenávisti za 2. pololetí roku 2023, jak ji vydalo ministerstvo vnitra.

Extremistická scéna se postupně mění, staří bojovníci odcházejí do bezvýznamnosti, zatímco noví vstávají. „I v druhé polovině roku 2023 lze jednoznačně vypozorovat dominanci tzv. antisystémového hnutí nad tradiční extremistickou a xenofobně populistickou scénou,“ uvádí vnitro zprávu.

Podle ministerstva vnitra u nás vzniklo pro nové extremistické subjekty velmi příznivé klima důsledkem pandemie, v reakci na ekonomické změny či zahraniční konflikty.

„Hlavní riziko spojené s těmito skupinami spočívá v jejich ambici, aby Česká republika vystoupila z NATO a Evropské unie. V takovém případě by tento stát přišel o bezpečnostní garance a stal by se méně odolným proti nepřátelskému působení cizí moci, zejména pak Ruské federace. Naplnění těchto jejich plánů by ohrozilo celkovou bezpečnost, suverenitu, obranu, a v důsledku i fungování demokracie v České republice,“ varuje hned v úvodu zprávy ministerstvo vnitra.

Hned poté vnitro upozorňuje na „osamělé vlky“: „Je třeba rovněž reflektovat rizika spojená s tzv. osamělými vlky. Takovéto jednotlivé útoky nepřinášejí pouze oběti na životech a fyzická zranění, ale mají i dlouhodobé psychologické dopady, včetně dopadů na osoby bez přímé vazby na takový skutky.“

Pravičáci a komunisté proti Izraeli

Úplně nový impulz přinesl extremistům konflikt na Blízkém východě. „Řada skupin teroristický útok Hamásu a následné dění nevnímala jako regionální konflikt, ale zasazovala ho do svého ideologického světonázoru,“ uvádí vnitro na začátku souhrnné zprávy.

Při útoku v sobotu 7. října ozbrojenci hnutí Hamás na jihu Izraele pozabíjeli přes 1400 lidí, převážně civilistů. Dalších zhruba 240 osob bylo do Pásma Gazy odvlečeno jako rukojmí WAFA / Wikimedia Commons

„V reakci na říjnový teroristický útok Hamásu se část pravicových extremistů přiklonila na stranu Palestinců, resp. tento akt interpretovala jako nevyhnutelnou reakci na politiku státu Izrael. Registrováno bylo i šíření konspirační teorie, že za útokem stojí samotný Izrael,“ uvádí potom dále ve Zprávě vnitro.

Na stranu pravicových extremistů se přidali komunisté: „V reakci na teroristický útok Hamásu zaznívala od představitelů některých komunistických subjektů vyjádření snažící se tuto akci vysvětlovat předchozími aktivitami Izraele a nacházející pochopení pro odpor Palestinců. Reflexe konkrétních zločinů teroristů byla komunisty minimalizována,“ popisuje situaci Zpráva.

Nejde o práva Palestinců, ale o útok na Západ

V souvislosti s útokem Hamásu na Židy se rovněž začaly šířit různé antisemitské konspirační teorie. „Ze zahraničí bývají přejímány různé výmysly o tajných zákulisních plánech Židů na ovládnutí světa či západní civilizace. Po teroristickém útoku Hamásu zahájila policie v několika případech úkony trestního řízení pro projevy antisemitismu,“ stojí ve Zprávě.

Konkrétně? V rámci jednoho z pražských propalestinských shromáždění došlo k incidentu, kdy jedna z účastnic měla na sobě mikinu s nápisem „Olympics 1972“, což lze vykládat jako připomínku protiizraelského teroristického útoku při olympijských hrách v Mnichově, spáchaného palestinskou organizací Černé září. Registrováno bylo dále např. strhávání plakátů zobrazujících osoby unesené Hamásem, uvádí zpráva.

Ministerstvo vnitra k tomu přináší vysvětlení: Jde o útok na Západ: „Postupem času se začaly objevovat protiizraelské narativy odsuzující aktivity tohoto státu vůči Palestincům. Antisemitské obsahy nicméně koexistovaly s islamofobními. Jejich autoři nejsou vedeni motivací hájit práva Židů či Palestinců, ale pouze kopírují prokremelskou propagandistickou linii namířenou proti Západu, uvádí vnitro v kapitole o médiích šířících nenávist.

Důkazy neschopnosti EU, adorování Ruska

Souběžně s těmito jevy pokračovala nenávistná média v šíření ruské propagandy: „Kvazi-mediální scéna nadále prezentovala celou řadu nenávistných obsahů nahrávajících nepřátelskému působení Ruské federace proti České republice. Tradičně se objevovaly obsahy proti muslimům a migrantům, jakožto důkaz o údajné neschopnosti Evropské unie a jejích členských států tyto skupiny úspěšně začleňovat do společnosti. Dále pak byly produkovány obsahy proti Ukrajincům v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině,“ uvádí v kapitole o šíření nenávistných projevů vnitro.

Dezinformační média a konkrétní osoby podle vnitra stupňují napětí, když „online prostor zaplňují často polopravdivými či zcela smyšlenými informacemi o různých incidentech či nespravedlnostech“. „Některými poplašnými zprávami se zabývaly orgány činné v trestním řízení. Nezřídka jsou tyto obsahy doplněny sdělením o Ruské federaci, kde údajně stále ještě funguje právo a spravedlnost a kde stát chrání své obyvatelstvo a ,tradiční hodnoty´ před menšinami a dekadencí,“ uvádí příklady vnitro.

Antisystémoví zastínili tradiční extremisty

Podle zprávy ministerstva vnitra jde o tzv. antisystémové hnutí, které „opět zastínilo tradiční extremistické a jiné xenofobní subjekty“. Jeho představitelé se prezentují na veřejných akcích a na sociálních sítích streamováním.  „Jednotícím prvkem tohoto hnutí je kritika, nerespektování či neuznávání institucí českého státu, a dále pak adorování současného režimu v Ruské federaci,“ uvádí vnitro.

„Paleta prokremelsky zaměřených projevů u příznivců antisystémového hnutí je široká. Zahrnuje obdiv k ruskému režimu, kopírování proruských postojů k válce na Ukrajině, či dokonce např. prezentování symboliky tzv. Wagnerovy skupiny. Nezřídka se objevují i projevy namířené proti Ukrajině a Ukrajincům,“ vypočítává vnitro.

Pravicové extremistické strany už všichni opustili

Jak dále vyplývá ze zprávy, tradičním extremistům zvoní umíráček: Neonacistické hnutí zažívá úpadek a stárnutí a veřejně se loni nijak neprojevovalo. „Starší veteráni se účastnili pouze soukromých akcí. Jejich mobilizaci limituje mj. i závislost na alkoholu či jiných omamných látkách,“ připojuje vysvětlení vnitro.

„Tradiční pravicově extremistické strany zcela ztratily na významu. Všichni aktivisté, kteří měli potenciál zvyšovat jejich oblibu, už je dávno opustili,“ uvádí se ve zprávě doslova.

Neméně špatně jsou na to anarchisté: „Subkultura anarchistických individualit je naprosto neúspěšná při získávání nových příznivců. Projevy povstaleckého anarchismu prakticky vymizely, bylo možné je registrovat pouze v online prostoru,“ uvádí vnitro s tím, že oživení přinesl konflikt v Izraeli.

A konečně komunisté, kteří jsou podle vnitra v izolaci: „Ortodoxní komunisté nedokázali vystoupit ze své sociální bubliny, která je zahleděná do minulosti, případně se útržkovitě věnuje vybraným tuzemským i zahraničním událostem,“ uvádí zpráva, která jmenuje Josefa Skálu odsouzeného za výklad událostí v Katyni.

Falešní ochránci Romů, lajfkaři, policie.

Novinkou se pak loni staly konflikty mezi Ukrajinci a Romy: „Novým fenoménem se staly rozmíšky mezi některými členy romské a ukrajinské komunity, vyvolané skutečnými či smyšlenými situačními konflikty, vyhrocovanými v prostředí sociálních sítí,“ uvádí Zpráva.

Podle zprávy se v druhé polovině loňského roku zintenzivnily výpady proti Ukrajincům. „Byla jim přisuzována vysoká kriminalita, nevděk vůči českým občanům, sympatie k (neo)nacismu nebo byla bagatelizována bezpečnostní situace v jejich domovině,“ uvádí zpráva.

„V důsledku několika skutečných, ale i smyšlených incidentů mezi Romy a Ukrajinci došlo ke zvýšení napětí mezi některými příslušníky těchto komunit. Situaci se snažili vyhrotit někteří dezinformátoři, ze kterých se pro tento případ stali účelově ,ochránci´ práv Romů. Na druhé straně se pak na radikalizování části romské komunity podíleli i někteří tzv. lajfkaři,“ stojí ve zprávě.

Kdo jsou lajfkaři? „Jedná se o romské influencery, kteří prostřednictvím živých vysílání na sociálních sítích prezentují své názory. Některé osobnosti romské komunity se naopak napětí snažily tlumit, uvádí vnitro ve vysvětlivce pod čarou.

Situaci se podařilo uklidnit mj. díky práci policie, která na iniciační incidenty rychle reagovala a veřejnost o vyšetřování srozumitelně a včas informovala, uzavírá kapitolu vnitro.

Irena Válová