„Google zneužil dominantní postavení a poškodil vydavatele, inzerenty i spotřebitele,“ řekl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna k rozhodnutí Evropské komise, která před týdnem uložila americké společnosti pokutu 2,95 miliardy eur. Podle něj je verdikt zásadní i pro český trh a může ovlivnit budoucí dohled nad digitálními platformami i hospodářskou soutěží v online reklamě.
Jak hodnotíte rozhodnutí Evropské komise uložit Googlu rekordní pokutu?
Evropská komise prosazuje a vymáhá dodržování soutěžních pravidel v případech, kdy se možné protisoutěžní jednání dotýká většího počtu členských států EU. V daném případě Evropská komise pokutovala společnost Google za zneužití dominantního postavení na celém trhu EU, tedy i v České republice.
Společnost Google upřednostňovala své služby v oblasti technologií pro online reklamu před službami dalších poskytovatelů. Tím poškozovala jak tyto konkurenční subjekty, tak zadavatele reklamy a spotřebitele, kteří v konečném důsledku reklamu platí. Úřad byl, podobně jako další národní soutěžní úřady členských států, o vyšetřování informován a s rozhodnutím je srozuměn, protože protisoutěžní jednání mělo negativní účinky i v České republice.
Evropská komise uvedla, že Google zneužíval svého postavení už od roku 2014. Jak závažné to podle vás je?
Je to bezpochyby zásadní rozhodnutí. Z vyšetřování Evropské komise vyplývá, že Google systematicky zvýhodňoval vlastní reklamní burzu AdX a měl přístup k informacím o nejvyšších konkurenčních nabídkách. Takové jednání deformuje prostředí hospodářské soutěže a ovlivňuje nejen vydavatele, ale i inzerenty a spotřebitele.
Vnímáte verdikt Evropské komise jako signál k přísnějšímu dohledu nad dominantními platformami v Česku?
Zaměření soutěžní politiky na digitální trhy a platformy je zcela přirozené s nárůstem významu digitálních služeb v ekonomice. Projevilo se ostatně také v přijetí specializované právní úpravy v podobě Aktu o digitálních trzích (DMA).
Případy s celoevropským významem ale bude i pro území ČR řešit Evropská komise. Národní soutěžní úřady se více zaměří na případné lokální dominanty. ÚOHS v minulosti potrestal zakázané jednání společnosti CHAPS nebo platformy Booking.com. V běhu je v současné době několik dalších řízení a šetření.
ÚOHS už v minulosti Googlu zasáhl do praxe. Jak to probíhalo?
V nedávné době jsme řešili také Google, který po našem zásahu navrhl a posléze implementoval nápravná opatření týkající se jedné z jeho služeb. To ukazuje, že i na národní úrovni se ÚOHS dokáže zaměřit na praktiky nadnárodních platforem, pokud mají přímý dopad na české uživatele či inzerenty.

Může mít pokuta Googlu dopad na český trh online reklamy a vyhledávání?
Společnost Google má podle rozhodnutí EK zanechat nezákonného jednání a napravit podmínky na trhu, což se týká také České republiky. Zatím nicméně nelze předvídat, jak bude toto nápravné opatření implementováno a jaká bude jeho konkrétní podoba při poskytování dotčených služeb.
Připravuje ÚOHS po rozhodnutí Googlu přísnější dohled nad digitálními platformami?
Význam digitálních platforem si uvědomujeme. Jedno z našich oddělení má skupinu specializující se přímo jen na problematiku digitálních služeb. Přičemž se nově může opřít o analytickou podporu našeho nově zformovaného týmu hlavního ekonoma.
Jak jsem však již uvedl, většina nadnárodních platforem působí napříč unií a bude je vždy prověřovat zejména Evropská komise. Úřad by právě EK sdělil svá případná podezření nebo poznatky týkající se narušení hospodářské soutěže nebo pravidel DMA.
Mohlo by vás zajímat
V jakých případech by ÚOHS mohl zasáhnout sám?
Zabývat by se mohl i případným okrajovým jednáním celosvětových platforem, pokud by je EK z nějakého důvodu nechtěla vyšetřovat sama, případně by bylo omezené jen na český trh. Národní soutěžní úřady nicméně budou prověřovat jednání významných lokálních hráčů. Příkladem mohou být naše dokončená i probíhající šetření a řízení nebo loňský případ Zlavomat na Slovensku.