Reklamní rikši, tedy asijská vozítka poháněná lidskou silou, do centra Prahy nepatří. Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost firmy, která v historickém středu hlavního města provozuje thajské masážní salony. Před pobočkami stály rikši, což pražský magistrát považoval za přestupek a uložil firmě pokutu 28 000 korun. Rozhodnutí potvrdilo ministerstvo průmyslu a obchodu, Městský soud v Praze a nyní i NSS, vyplývá z úřední desky.
„Je-li smyslem regulace ochrana před reklamním smogem a hyzděním prostoru památkové zóny, pak rikša používaná k dopravě v asijských zemích a umisťovaná před provozovnami stěžovatelky v centru historické Prahy na veřejně přístupných ulicích představuje negativní jev a zakládá odpovědnost stěžovatelky za přestupek,“ stojí v rozsudku senátu s předsedkyní Lenkou Matyášovou.
Živnostenský odbor magistrátu v září a říjnu 2023 opakovaně kontroloval, zda masážní salony na Staroměstském náměstí, Václavském náměstí a v Karlově ulici dodržují pražské nařízení o zákazu reklamy na veřejně přístupných místech mimo provozovnu. Při kontrolách zdokumentoval rikši před provozovnami, poté vyměřil pokutu a nařídil odstranění reklamy.
Dopravní prostředek, nebo reklama?
Firma podala žalobu a tvrdila, že rikši nejsou nosičem reklamy, ale dopravním prostředkem. Také tvrdila, že se nepodařilo určit skutečného vlastníka rikš. Městský soud žalobu zamítl. Konstatoval, že rikši jsou komunikačním médiem, které nese reklamní sdělení. Rikša je v očích veřejnosti spjatá s jihovýchodní Asií, tedy i Thajskem. Barevné provedení odpovídalo interiéru provozoven. Podle soudu tak rikši měly upoutat kolemjdoucí a přilákat je k návštěvě salonů.
I v kasační stížnosti firma trvala na tom, že rikši nejsou reklamou, ale dopravním prostředkem, a není prý jasné, komu patřily. Soud však argumenty nevyslyšel. „NSS se zcela ztotožňuje s hodnocením městského soudu, podle něhož rikši, bez zřetele k tomu, zda jsou osazeny reklamním poutačem, potištěny logem, popř. jiným vyobrazením obchodní společnosti, umístěné před provozovnami stěžovatelky jsou komunikačním médiem, které nese reklamní sdělení,“ napsali soudci.
