Soudním znalcem byl jmenovaný v roce 1976. Řídil se zákonem, který platil neuvěřitelných 54 let. Jako mladý inženýr vyšetřoval jednu z největších železničních nehod v ČSSR. Byl ředitelem znaleckého ústavu a stál u základů vzdělávání znalců. Osobnost soudního inženýrství, prof. Ing. Albert Bradáč, DrSc., se 26. prosince 2025 dožívá 85 let.
Albert Bradáč vykonával znaleckou činnost zejména v oborech doprava silniční a městská – technické posudky o příčinách dopravních nehod, ekonomika – odhady nemovitostí a stavebnictví.
V roce 1967 byl přijatý nový zákon o znalcích a tlumočnících. V souladu s celosvětovým trendem vývoje soudní expertizy byla do organizační struktury znalecké činnosti začleněná i expertizní činnost vědeckých ústavů a odborných pracovišť. „Předpisy byly stručné, ale zřejmě kvalitní, když vydržely bez podstatnější novelizace 54 let,“ podotkl Albert Bradáč v rozsáhlém rozhovoru v roce 2023.
Katastrofa u Řikonína
Jako mladý inženýr se podílel na vyšetřování jedné z největších železničních nehod. Stala se 11. prosince 1970 v ranních hodinách na kamenném viaduktu u stanice Řikonín na dvoukolejné elektrifikované trati Brno – Žďár nad Sázavou. Do nákladního vlaku směřujícího do Brna, jenž v tu chvíli stál před Řikonínem a jeho konec byl právě na viaduktu, najela zezadu lokomotiva. Byla tam vpuštěná omylem hláskařky v Níhově.
Náraz „vyhodil“ vagon na druhou kolej. Do něj najela lokomotiva mezinárodního expresu Pannonia, jenž přijel po souběžné koleji z protisměru.
Mohlo by vás zajímat
„Při katastrofě tehdy zahynulo 31 lidí, z toho 30 polských železničářů v zdemolovaném prvním polském spacím voze,“ napsal k události po 55 letech pro odborný list Soudní inženýrství. Nikde se nedočteme, že podrobnou znaleckou analýzu vzniku a průběhu nehody na žádost vyšetřovatele provedl Ústav soudního inženýrství (ÚSI) VUT v Brně, podotkl k tomu.

Vedení ústavu, 60 složitých posudků ročně
Právě v Ústavu soudního inženýrství v Brně byl vystudovaný stavební inženýr od roku 1969 zaměstnaný. Přihlásil se na konkurs. Deset let poté ústav řídil. Od roku 1984 do roku 2012 zastával funkci ředitele ústavu. V této funkci navázal na činnost zakladatele ústavu Ing. Jiřího Smrčka. Je to ještě trochu složitější. V roce 1979 byl vzhledem k věku pana Ing. Jiřího Smrčka (73 let) jmenovaný.
„Přesněji: jako nestraník jsem byl pověřený zastupováním vedoucího ústavu, což vydrželo až do roku 1990,“ upřesňuje profesor Albert Bradáč.
Ústav vedl k úspěšnému zpracování ročně 50 až 60 znaleckých posudků ve složitých případech, vyžadujících zvláštní vědecké posouzení. Instituce byla přibírána jako rozhodující znalecké pracoviště ČSSR, poté i České republiky.
Pokládání základů vzdělanosti znalců
Společnou charakteristikou jeho díla jsou základní publikace v oboru soudního inženýrství, zejména analýzy silničních nehod a oceňování nemovitostí. Založil kurzy technického znalectví. Jsou uznávané jako studium pro budoucí znalce v oborech doprava, ekonomika a stavebnictví. Pod jeho vedením je od roku 1990 vydávaný znalecký časopis Soudní inženýrství.
„Pro obor soudní inženýrství neexistovala ucelená literatura. Spolu s řadou kolegů jsme v roce 1997 sestavili obsáhlou základní učebnici Soudní inženýrství,“ řekl v rozsáhlém rozhovoru pro Bulletin Znaleckého práva a znalectví v roce 2023.
Jeho zásluhou byl od roku 1994 opakovaně akreditován doktorský studijní program Soudní inženýrství. „Až do roku 1966 neexistovalo žádné specifické vzdělání pro tyto znalce; znalci se stávali až po praktických zkušenostech ve svém oboru, když jmenovaní byli zpravila na doporučení profesních společenství,“ vzpomněl na historii oboru v rozhovoru.
Přeměna na vysokoškolský ústav
V roce 2007 se podílel na přeměně pracoviště na vysokoškolský ústav. V témže roce byl akreditovaný navazující magisterský studijní program Soudní inženýrství. Dva roky poté i navazující magisterský studijní program Rizikové inženýrství.
„Založil a úspěšně provozoval akreditovaný Certifikační orgán ÚSI pro certifikaci expertů. V roce 2009 dále zajistil převedení habilitačního a jmenovacího řízení v oboru Soudní inženýrství z FAST VUT v Brně na ústav. Zasadil se o každoroční pořádání konferencí znalců a doktorandů,“ vyjmenovává další z ředitelů Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně docent Aleš Vémola.
Hodně zdraví, pane profesore!
Od založení Asociace znalců a odhadců ČR a národní skupiny EVU – společnosti pro analýzu a výzkum dopravních nehod stál v jejich čele. Posléze předsedal sjednocující Konfederaci občanských sdružení znalců a odhadců.
Za jeho monumentální dílo ho rektor v roce 2009 ocenil stříbrnou a v roce 2014 zlatou medailí Vysokého učení technického v Brně a Medailí Jiřího Smrčka za zásluhy o rozvoj oboru soudního inženýrství a aktivní odborný přínos.
„Vážený pane profesore, hodně zdraví do dalších let a děkujeme,“ vzkazuje Aleš Vémola.
