Ochrana duševního vlastnictví v automobilovém průmyslu. Blýská se na lepší časy?

    Výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover zvítězil minulý týden v soudním sporu vyvolaném proti konkurenční automobilce, která se dopustila napodobování designu známého modelu Range Rover Evoque. Na této zprávě by nebylo nic zas tak překvapivého, kdyby tak rozhodl kterýkoliv evropský, americký či třeba australský nebo japonský soud. Zmiňované rozhodnutí však vynesl pekingský soud v Čínské lidové republice, a to v neprospěch místní automobilky Jiangling Motors Corp.

    Samotným jádrem sporu bylo poměrně zjevné kopírování zavedeného designu modelu Evoque značky Range Rover. Soud v Pekingu konstatoval, že podstatně levnější model Landwind X7 pocházející od čínské automobilky Jiangling Motors Corp. disponuje celkem pěti jedinečnými rysy, které byly zjevně zkopírovány z modelu Evoque. Oba sportovně-užitkové vozy (SUV) mají dle čínského soudu nepochybně podobný celkový tvar, kdy se střecha a okna výrazně zužují zepředu dozadu. Na obou automobilech lze také pozorovat téměř identická koncová světla a výraznou boční linii po stranách vozidel. O tom, že jsou oba automobily skutečně velmi podobné, se mohou čtenáři přesvědčit po pár minutách hledání na internetu.

    Pekingský soud na základě zjištění o značné podobnosti obou modelů rozhodl, že může docházet k matení spotřebitelů, a čínská automobilka se proto dostala do rozporu s čínskými zákony. Čínské automobilce bylo soudem uloženo, aby okamžitě zastavila výrobu, prodej a propagaci modelu Landwind X7. Navrch čínský soud přiznal společnosti Jaguar Land Rover finanční kompenzaci. Dle dostupných zdrojů však rozhodnutí soudu není pravomocné a čínské automobilce běží lhůta k podání odvolání.

    Když v daném sporu automobilka Jaguar Land Rover podala v roce 2016 na svého čínského konkurenta žalobu, byl to v automobilovém světě ojedinělý krok. Ne snad proto, že by čínské automobilky západní vozy nekopírovaly, ale spíše proto, že panoval léty ověřený názor, že v Číně se právo duševního vlastnictví zkrátka nechrání. Přestože příslušná legislativa zde existovala již řadu let, nebyla ochrana designu a jiných práv duševního vlastnictví před čínskými soudy prakticky vymahatelná, a to zejména tehdy, když na druhé straně stála čínská společnost.

    Šance pro Porsche

    Rozhodnutí ve věci Evoque je tak v tomto ohledu opravdu přelomové. Jaguar Land Rover dosáhl před čínskými soudy něčeho, co se mezi odborníky z daného odvětví považovalo za jakési sci-fi. Jedna rovina daného případu je zřejmá – společnost Jaguar Land Rover dosáhla svého a podařilo se jí odstranit napodobeninu z trhu a získat finanční kompenzaci. Druhá rovina je však ještě zajímavější.

    Daný případ totiž ukázal, že v Číně zřejmě dochází ke změně v nahlížení na ochranu práv duševního vlastnictví a ochranu spotřebitelů. Zda se jedná skutečně o zásadní změnu či spíše výjimku, pravděpodobně v blízké době prověří řada dalších subjektů z Evropy či USA, které zatím s žalobou v Číně váhaly. Žalobu by rozhodně mohla zvážit například automobilka Porsche, jejíž model Macan byl napodoben několika modely pocházejícími od čínské automobilky Zotye.

    Jan Rohlena

    Sdílejte
    Předchozí článekPrezident proti zneužívání moci vrchním státním zastupitelstvím
    Další článekŘešení problému plnohodnotného institucionálního vztahu osob stejného pohlaví
    Jan Rohlena
    JUDr. Jan Rohlena je advokátem AK Vilímková Dudák & Partners. Specializuje se zejména na korporátní právo, právo duševního vlastnictví a právo smluvní. Součástí týmu advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners se stal v roce 2011, pracovní zkušenosti sbíral rovněž na stáži na korporátním oddělení pražské pobočky mezinárodní advokátní kanceláře Clifford Chance. Jan Rohlena promoval na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a absolvoval roční studijní pobyt na University of Nottingham ve Velké Británii.