Google udělal Evropě mnohem více ústupků než americkému antimonopolnímu úřadu.

European Voice: Evropská komise se blíží k dohodě s Googlem, hrozí další žaloby

Evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia na počátku února prohlásil, že Google přišel s dostatečným množstvím ústupků a brzy by tak mohlo dojít k uzavření dohody mezi ním a Evropskou unií. Evropská komise vyšetřování Googlu o jeho údajném zneužívání dominantního postavení na trhu v oblasti vyhledávání a online reklamy vede již tři roky. European Voice píše, že eventuální dohoda konkurenci s největší pravděpodobností neuspokojí a Google bude čelit dalším žalobám.

Almunia nyní musí obeslat všech osmnáct stěžovatelů, mezi nimiž jsou například společnosti Microsoft, Foundem, Expedia či několik vydavatelství a dát jim tak možnost se k návrhu vyjádřit ještě předtím, než vyzve Komisi k přijetí formálního rozhodnutí. „Věřím, že nový návrh, který jsme po dlouhých a těžkých vyjednáváních od Googlu obdrželi, by mohl obavy Komise uspokojit,“ nechal se slyšet komisař.

Výsledky vyhledávání

Ve snaze o urovnání sporu Google souhlasil se změnou prezentace své vyhledávací stránky. Nové rozložení bude zobrazovat „srovnatelné“ odkazy na tři webové stránky konkurentů a to u všech odkazů, které rovněž propagují vlastní specializované služby Google. Bude se jednat například o Nákupy Google, Místní vyhledávání přes Google a budoucí Služby Google.

Mezi služby, které budou z tohoto nového rozhodnutí těžit, patří například webové stránky nabízející cenové srovnání produktů Kelkoo a Supaprice, cestovatelské weby Expedia a Opodo a weby nabízející lokální srovnání služeb Yelp a Yellow Pages. Právě tyto odkazy na služby konkurentů by měly uspokojit obavy Komise z toho, že Google zneužíval svého dominantního postavení na trhu tím, že zviditelňoval své vlastní služby.

Komise od Googlu získala příslib ústupků i v dalších kontroverzních oblastech. Jedná se zejména o využívání obsahu ze zpravodajských serverů, informací z webů z oblasti cestovního ruchu a také z lokálních internetových stránek. Celkově je možné konstatovat, že Google Almuniovi udělal mnohem více ústupků než americkému antimonopolnímu úřadu v roce 2013.

Do třetice všeho dobrého

Almunia zpočátku vítal i dvě předchozí nabídky Googlu, ale po konzultaci se všemi zainteresovanými stranami je prohlásil za neadekvátní. V prosinci pak Googlu oznámil, že jim dal poslední šanci.

Sdružení několika stěžovatelů ICOMP na počátku února kritizovalo Komisi kvůli tomu, že s nimi konečný balíček nekonzultovala. „Bez názoru třetí strany Almunia riskuje své vlastní zaslepení Googlem,“ vyjádřili se stěžovatelé. Další uskupení zastupující stěžovatele zopakovalo stejné prohlášení, které vzneslo k oběma předchozím nabídkám, a to že návrh „je ještě horší, než kdyby se neudělalo vůbec nic“.

Almunia však výtky stěžovatelů odmítá. „Posláním Komise je chránit hospodářskou soutěž ku prospěchu spotřebitelů, nikoliv konkurence,“ nechal se slyšet. Rovněž odmítl názor, že měl Google formálně žalovat s tím, že klasický soudní proces „by trval mnoho let, přinesl by velkou míru nejistoty a neměl by stejný okamžitý dopad“.

Ať už smírčí urovnání dopadne jakkoliv, pro Google to pravděpodobně nebude znamenat konec problémů. Stěžovatelé hrozí tím, že své výtky postoupí soudům EU. Komise se v současnosti zabývá i dalšími antimonopolními vyšetřováními, které se týkají například operačního systému Google pro mobilní telefony Motorola a dceřiné společnosti Google.