Facebook zavádí virtuální závěť

Nejrozšířenější sociální síť umístila do menu odkaz, který umožní uživatelům určit vykonavatele závěti či přesněji uživatele, který má právo nakládat s profilem zvěčnělého člověka. Virtuální závěť je něco, po čem byla poptávka dlouhodobě. Na Facebooku je v současnosti až třicet milionů “pomníků“.

Facebook spuštění “virtuální závěti” připravoval zhruba rok. Sociální síť už v dřívější době nabízela možnost zmrazení profilu uživatele. Fotky a obsah však zůstávaly přístupné. Navíc museli příbuzní zvěčnělého uživatele Facebooku dokládat, že dotyčný skutečně zemřel. Kdo se někdy dostal do situace, ve které musel se sociální sítí cokoliv zásadnějšího řešit ví, že to je značně strastiplná procedura náročná i pro člověka, který se nemusí vyrovnávat s úmrtím blízké osoby.

Facebook, který má po celém světě více než miliardu uživatelů, přikročil k zavedení virtuální závěti ve srovnání s jinými společnostmi, třeba Googlem nebo Yahoo s patrným zpožděním. Může za to původní koncept Facebooku. Mark Zuckerberg ho vybudoval primárně jako prostředek ke komunikaci mezi vysokoškolskými studenty. Těm se hlavou honí spousta věcí, ale co se bude s jejich profilem dít až zemřou velmi pravděpodobně nikoliv.

V praxi se změna politiky promítne nejviditelněji na Timeline. Na té přibude nápis Vzpomínáme. Ten by měl návštěvníky upozornit, že uživatel už není mezi živými. Zároveň bude možné vykonavateli virtuální závěti svěřit určirá práva, mezi nimi přidávání příspěvků. Uživatelé mohou také upravovat přístupy do archivu fotografií a jejich případné kompletní stažení. Nová úprava se nedotkne zpráv, podle managementu Facebooku by totiž bylo příliš náročné vyžádat si souhlas od všech adresátů.

Virtuální závěť je něco, po čem byla poptávka dlouhodobě. Na Facebooku je v současnosti až třicet milionů “pomníků“.

Mimochodem – fenoménu umírání se v prostředí sociálních sítí rozhodl využít James Norris, zakladatel sociální zombie sítě Deadsoci.al. Inspiroval se anglickým bavičem Bobem Monkhousem, který se čtyři roky po smrti objevil v předtočené reklamě, vybízející k prevenci rakoviny prostaty.

“Zatím je služba zdarma, do budoucna počítám s tím, že ji zpoplatním,“ uvedl Norris v americké mutaci časopisu Forbes.

Prostřednictvím Deadsoci.al budou mrtví ze záhrobí například svým kamarádům připomenout, že jim dluží pivo, představuje si podnikatel s Nenávratnem.

“Schválně si představte tu ránu, kdyby to, o čem mluvím, udělala třeba Amy Winehouseová a zničehonic vydala prohlášení o svém vztahu k Petu Dohertymu,“ řekl Norris.

“Nemám sociální sítě v oblibě, ale musím připustit, že lidé, s nimiž se setkávám, projevují stále intenzivnější přání zůstat tak říkajíc v kontaktu i poté, co jejich pozemská pouť skončí,“ citoval Forbes Allison Troman Nunesovou z londýnského hospicu.

Toho si je patrně vědom i Norris, který odešel ze zaměstnání, vložil do projektu Deadsoci.al všechny úspory a v současné době hledá investory. Prozatím se mu podařilo rozjet masivní twitterovou kampaň, jejíž tváří se stal herec Stephen Fry. Výsledkem je, že se na Deadsoci.al přihlašuje denně čtyřicet uživatelů, budoucích zombie sociálních sítí.

Ondřej Fér