MMR varuje politiky: Nepoužívejte peníze z Bruselu na předvolební kampaň

S blížícími se volbami do krajských zastupitelstev politici na předvolební kampaně shání co nejvíce finančních prostředků. Aby snad politické strany nenapadlo dělat si reklamu za evropské peníze, rozhodlo se je Ministerstvo pro místní rozvoj před podobnými nápady předem varovat.

Ministerstvo pro místní rozvoj pod vedením Karly Šlechtové (ANO) obeslalo podle informací České justice jménem náměstkyně pro řízení sekce Národního orgánu pro koordinaci Olgy Letáčkové před pár dny příslušná ministerstva s připomenutím, že evropské peníze určené na propagaci a komunikaci projektů z eurofondů nemají politici využívat na vlastní kampaň před podzimními krajskými volbami.

„Komunikace ESI fondů není propagací politických stran a primárně ani jejich představitelů. Finanční prostředky ani nástroje určené pro komunikaci ESI fondů se nesmí používat při volebních kampaních,“ cituje náměstkyně příslušný metodický pokyn v oběžníku rezortům, který má Česká justice k dispozici.

Stamilionové lákadlo

Prostřednictvím jednotlivých operačních programů čerpá Česká republika peníze z Evropské unie na jednotlivé projekty. Jejich celkový objem je téměř 24 miliard korun v období mezi roky 2014 až 2020. Na komunikaci s novináři a veřejností formou tiskových konferencí, propagačních materiálů nebo školících aktivit vyhradil Brusel jednotlivým rezortům, které operační programy spravují, stamiliony korun.

Připomenutí zákazu politického parazitování na evropských penězích tak dorazilo k jejich hlavním správcům, tzv. řídícím orgánům operačních programů – na ministerstvo dopravy, životního prostředí, průmyslu, školství, práce a sociálních věcí, ale třeba i na pražský magistrát.

Předvolební utrum

Kdyby snad některého z politiků ve volených funcích napadlo nejméně tři měsíce před termínem voleb připojovat své fotografie, videa nebo veřejně vystupovat v rámci povinných komunikačních aktivit k jednotlivým evropským fondům, měli by mít na paměti, že takovou praxi EU zakazuje. Na propagaci projektů z evropských peněz by se totiž dalo zejména spojením s konkrétním jménem politika snadno přiživit.

„Připomínám, že výše uvedená devadesátidenní lhůta začne platit v červenci tohoto roku v závislosti na vyhlášeném termínu voleb. Doporučuji však vést výše uvedená pravidla v patrnosti při plánování Vašich komunikačních aktivit v průběhu celého roku,“ varuje politiky Letáčková. Štědré unijní miliony určené na propagaci evropských fondů si podle pravidel musí ve svůj prospěch odepřít ministři, poslanci, senátoři, europoslanci, ale i hejtmani, volení zástupci krajů, ale i třeba starostové nebo zastupitelé obcí.

Vítá Vás MUDr. David Rath

V minulosti byl za podobné praktiky kritizován i bývalý sociálnědemokratický hejtman Středočeského kraje David Rath. V reklamních spotech na LCD obrazovkách v autobusech svým jménem například osobně lákal k návštěvě Středočeského kraje. Podobné aktivity byly hrazeny z finančních prostředků z Bruselu.

Vendula Stadlerová