Máme 73 restů v přijímání evropské legislativy. Nejhorší jsou průmysl, životní prostředí a finance

Evropská komise aktuálně eviduje vůči České republice 73 řízení o nesplnění povinnosti. Jde o přejímání unijní legislativy, především v oblasti průmyslu a obchodu, životního prostředí a financí. V kontextu celé Evropské unie nevycházíme špatně a sankce akutně nehrozí. Kvůli legislativním průtahům však bývají ohroženi například spotřebitelé.

“Podle některých zdrojů až 80 % národní legislativy pochází z právních předpisů Evropské unie. Přístupy členských států jsou však odlišné,” říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D). Jako příklad uvádí směrnici 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách, kterou Česká republika původně přejala nesprávně, a proto naše obchodní inspekce následně nemohla postihovat některé problematické podnikatele.

Poslední oficiální žebříčky ukazují, že legislativně patříme do rychlejší a pečlivější poloviny členských států. Ale třeba oproti Chorvatsku, Dánsku, Estonsku nebi Lotyšsku máme, co zlepšovat. “Myslím, že v případě České republiky není chyba v přípravě zákonů jako takových. Vázne proces jejich přijímání, navíc se běžně vyčkává až do nejzazších termínů,” říká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE).

Každý odmítá vlastní odpovědnost a odkazuje jinam

Horní komora českého parlamentu ukazuje na vládu a Poslaneckou sněmovnu, “která mnohdy zákony pojednává i několik měsíců. My máme 30 dnů, což je doba v mnoha případech šibeniční,” říká předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD).

Poslanecká sněmovna však vinu za případné prodlevy odmítá. “Implementaci unijního práva do české legislativy mají na starosti především příslušné vládní resorty, které zodpovídají za předkládání souvisejících novel,” píše tiskový odbor dolní komory.

Také Strakova akademie vidí problém za hranicemi svých pravomocí. Například Ministerstvo financí řadí tuzemský legislativní proces k “nejtěžkopádnějším v Evropě”, což “nutně vede k tomu, že někdy není přesně dodržena transpoziční lhůta”. Mezi jednotlivými rezorty však najdeme značné rozdíly.

Vázne hlavně průmysl a obchod, životní prostředí a finance Evropská komise aktuálně eviduje vůči České republice 73 řízení o nesplnění povinnosti. Nejvíce případů spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, pokud sečteme vnitřní trh, průmysl a podnikání, komunikační sítě, technologie a energetiku. Více než po deseti vroubcích mají ještě rezorty životního prostředí a financí. Evropské regulace a direktivy však často nelze rozdělit přesně podle půdorysu Strakovy akademie. “Environmentální směrnice zasahují do dalších oblastí – stavebnictví, doprava, průmysl, zemědělství atd.,” vysvětuje Ministersvo životního prostředí. Navíc podle oboru významně kolísá také podíl povinných transpozic na celkovém objemu připravované legislativy: zhruba od 50 % po…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Aktuálním implementacím evropské legislativy se budeme věnovat podrobně v dalších analýzách.

Petr Woff