Tramvajová doprava v Plzni - Ilustrační foto: Wikipedia

NS ukončil justiční ping-pong a zprostil řidičku tramvaje, která v Plzni srazila chodkyni

Nejvyšší soud (NS) zprostil obžaloby řidičku tramvaje, která v Plzni srazila chodkyni. Ukončil tak justiční ping-pong, při kterém se střídala osvobozující a odsuzující rozhodnutí. Zároveň zkritizoval Krajský soud v Plzni za nerespektování dříve vysloveného názoru nejvyšší instance a prodlužování „zbytečné kriminalizace“ řidičky po nezaviněném neštěstí. Jde prý dokonce o porušení principů právního státu, stojí v rozhodnutí zveřejněném na úřední desce.

„Odvolací soud svým postupem ohrozil důvěru v nezávislé, nestranné,odborné a spravedlivé rozhodování soudů,“ uvedl NS.

Neštěstí se stalo v dubnu 2014 na zastávce Chodovské náměstí. Tramvaj při rozjezdu srazila starší ženu o holi a s taškou na kolečkách, která vystoupila a začala těsně před vozem přecházet koleje na protější tramvajový ostrůvek. Utrpěla zranění, kterým téhož dne podlehla.

Okresní soud Plzeň-město řidičku třikrát zprostil obžaloby. Verdikt pokaždé zrušil krajský soud. Poté justice řidičku uznala vinnou z usmrcení z nedbalosti, dostala peněžitý trest 8000 korun. Loni verdikt zrušil NS, ovšem i poté si řidička vyslechla stejný trest. Podle krajského soudu porušila svou povinnost. Měla se přesvědčit, zda je trať volná, například se předklonit či vyklonit, případně zazvonit a několik vteřin počkat.

V dalším dovolání řidička zopakovala, že sraženou ženu nemohla z kabiny vidět a že žádnou povinnost neporušila. NS dal řidičce plně zapravdu. V dané situaci učinila všechny úkony, které měla provést, a dodržela běžnou míru opatrnosti.

„Poškozená si, patrně z důvodu svého vysokého věku nebo zdravotního stavu, počínala způsobem, který je z pohledu řidiče tramvaje v podstatě nepředvídatelný a je svým způsobem srovnatelný např. s nečekaným vběhnutím dítěte či pádem osoby pod kola tramvaje,“ míní NS.

Podle NS je tramvaj ze své podstaty do určité míry nebezpečným dopravním prostředkem. Společnost ale tuto míru akceptuje, aby mohla využívat výhody spojené s MHD. Od řidiče se očekává, že bude v maximální možné míře dbát na eliminování rizik. Musí dávat pozor na různé věci – dobíhání cestujících, riziko zachycení člověka dveřmi nebo pád na koleje. Nemůže se proto absolutně koncentrovat jen na jednu potenciálně nebezpečnou situaci, v tomto případě přecházení před kabinou.

NS nesouhlasí ani s názorem krajského soudu, že případné kontrolní předklonění nebo vyklonění je otázkou zlomku vteřiny. „Tento časový údaj nebyl nijak zjišťován, odvolací soud si jej patrně vymyslel a nelze než jej označit za zjevně nereálný,“ uvedl NS.

(čtk)