Aktuální vedení české advokátní komory Foto: ČAK

Advokáti: Posuzování účelnosti úkonů soudy je protiústavní. Ministerstvo slibuje změnu

V odměňování zmocněnců obětí trestných činů je nutné provést zásadní změny. Po dnešním jednání se zástupci České advokátní komory (ČAK), justice i neziskového sektoru to sdělil náměstek ministra Karel Dvořák. Dodal, že úřad postavení zmocněnců zlepší v novele advokátního tarifu, případně také odpovídající změnou trestního řádu. Někteří advokáti a následně i ČAK před časem kritizovali, že soudy zmocněncům krátí odměny a že hrozí nedostatek zájemců o tuto práci. Posuzování a přezkoumávání účelnosti úkonu právní služby ze strany orgánů státní moci včetně moci soudní je zásahem do ústavně zaručeného práva na spravedlivý proces a je nepřípustná. Komora to uvedla ve svém stanovisku před jednáním

ČAK v poslední době kritizuje to, že soudci krátí odměny zmocněnců zranitelných obětí trestných činů. O problému chce jednat nejen s ministerstvem spravedlnosti, ale u kulatého stolu i se zástupci soudů. Podle komory jde o systémový problém.

Dnešní jednání u kulatého stolu trvalo přes dvě hodiny a Dvořák připustil, že jeho závěry nebyly jednoznačné. Ministerstvo označilo za hlavní příčinu problému to, že praxe odměňování je roztříštěná a chybí v ní sjednocující prvek, například stanovisko Nejvyššího soudu. Úřad chce v trestním řízení narovnat pozici zmocněnců obětí s pozicí obhájců tak, aby odměny byly stejné. Potřebuje ale ještě propočítat ekonomické dopady takového rozhodnutí.

Novelu advokátního tarifu hodlá ministerstvo odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v tomto měsíci. Pokud by do ní do té doby nestihlo změny ohledně zmocněnců zapracovat, doplní je pozdějším pozměňovacím návrhem k vyhlášce, popsal mluvčí ministerstva Vladimír Řepka. Tarif by měl být účinný od 1. července.

Podle vyjádření některých advokátů hledají soudy cesty, jak odměny pro ex offo zmocněnce obětí osekat či jak oddálit jejich vyplacení. Odmítají jim například uhradit účast na výslechu obviněných či některé písemná podání, protože tyto úkony označují za nadbytečné.

Výbor pro advokátní etiku ČAK proto na svém zasedání 27. února 2024 přijal jednomyslně na základě žádosti představenstva ČAK usnesení ve vztahu k otázce povinnosti advokáta vykonat v rámci zastoupení veškeré úkony právní služby dle pokynu klienta, jakož i úkony, které advokát považuje za nezbytné k ochraně či prosazení oprávněných zájmů klienta.

Usnesení ČAK

1. Advokát je vždy vázán pokyny klienta a je povinen úkon právní služby vykonat bez ohledu na vlastní názor advokáta na účelnost úkonu právní služby.

            Advokát je však povinen:

  • při poskytování právní služby individuálně posoudit, zda úkon právní služby je z hlediska ochrany oprávněných zájmů klienta účelný,
  • informovat klienta o svém názoru na případnou neúčelnost daného úkonu právní služby,
  • poučit klienta o možných důsledcích, které pro klienta plynou, zejména o skutečnosti, že stát v případě úhrady odměny advokáta z titulu nutné obhajoby může takové náklady vymáhat po klientovi.

2. Jakákoliv materiální revize spočívající v posuzování a přezkoumávání účelnosti úkonu právní služby ze strany orgánů státní moci včetně moci soudní je zásahem do ústavně zaručeného práva na spravedlivý proces a je nepřípustná.

Dle ustanovení článku 37 odst. 2 Listiny základních práv a svobod má každý právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení. Jakákoliv limitace tohoto základního práva je nepřípustná. Soudy nejsou oprávněny přezkoumávat rozsah a účelnost jednotlivých úkonů právní služby z hlediska jejich materiálního obsahu, tedy z hlediska účelnosti či potřebnosti. Soudy mohou přezkoumat a revidovat výlučně formální stránku, tedy skutečnost, zda jde o úkon právní služby dle § 11 advokátního tarifu, zda úkon právní služby proběhl a případně jak dlouhou dobu byla v rámci úkonu právní služba poskytována. Jakákoliv další limitace je nepřípustná.

Ministerstvo už dříve zveřejnilo, že situaci by bylo možné řešit například úpravou vyhlášky.

(epa)