Desetina klientů Komerční banky z řad nepodnikatelů odmítá vynucený přechod na platformu KB+. Hrozí jim tak, že přijdou nejen o elektronické bankovnictví, ale dokonce i o svůj účet. Týká se to desítek tisíc drobných střadatelů, kteří dál používají původní přímé bankovnictví Moje banka a Mobilní banka.

Pod nový systém klienti Komerční banky nechtějí z řady důvodů. Někteří nesouhlasí s nátlakem, jaký na ně banka kvůli přechodu vyvíjí, další poukazují na to, že je novinka šitá horkou jehlou. Odkazují se přitom i na veřejně publikované recenze aplikace KB+. „Nová verze je nestabilní a neustále zamrzá, kdykoliv kliknu na svůj účet pro zobrazení historie plateb,“ stěžuje si Daniel Kolář.

A není zdaleka jediný, v AppStore aplikace posbírala na 34 tisíc hodnocení a nejhorší, jednu hvězdičku, ji udělil každý pátý. „Jako ostatní jsem i já byl donucen k přechodu na tuto novou platformu. Po dvou dnech používání této appky ji absolutně nenávidím. Je pomalá a nestabilní. Základní funkce chybí, co dříve bylo vidět na jednom místě, na to se nyní proklikávám na pětkrát,“ přisadil si uživatel pod přezdívkou Faasteer. Někteří pak uvádějí, že by místo KB+ aplikaci slušelo pojmenování KB mínus.

Náročná na paměť v telefonu

Z paměti telefonu si aplikace ukousne téměř 480 MB. Pokud to srovnáme například s mobilním bankovnictvím Fio Banky, je to více než šestinásobný objem dat. Klienti Komerční banky se pod novým systémem navíc musí rozloučit s funkcionalitami, na které si už zvykli. Týká se to třeba propojení účtu s chytrými hodinkami.

Reakce vývojářů aplikace na stesky uživatelů v recenzích je podle stejné šablony: „Netěší nás vaše negativní zkušenost a pracujeme na zdokonalení aplikace.“

Mohlo by vás zajímat

Komerční banka i přes kritiku na přechodu trvá s tím, že nechce provozovat více verzí naráz. „Přechod na nový systém je nevyhnutelný,“ potvrdil úmysl banky vypnout původní elektronické bankovnictví její mluvčí Petr Šašek.

Banka šetří i na poštovném

Neupřesnil ale, ke kterému datu se tak stane. „Převod klientů do KB+ probíhá v několika vlnách a je pro každého klienta individuální, proto není jednotný termín,“ dodal. Upozornění s odpočítáváním zbývajících dnů se klientům zobrazuje v samotné aplikaci.

Banka ale napřed kontaktuje své zákazníky telefonicky. Pokud je k přechodu nepřiměje, následně rozesílá výpovědi smlouvy o elektronickém bankovnictví. Ty klientům ale chodí pouze obyčejnou, a nikoliv doporučenou poštou. To se ale bance může později vymstít.

„V případě sporu o platnost výpovědi to bude banka, která musí prokázat, že se s výpovědí její adresát mohl seznámit. U nezapsané zásilky s tím může mít problém,“ upozorňuje advokátka Marie Koričanská z BKS advokáti.

Odpočítávání do vypnutí původní verze mobilního bankovnictví. Foto: autor

Klientům, kteří ani na výpověď nezareagují, banka napřed vypne přímé bankovnictví a těm, kteří si v něm dříve vyzvedávali výpisy z účtů, je začne posílat poštou. A to paradoxně i přesto, že v novém systému KB+ papírové výpisy, stejně jako doručování elektronických verzí e-mailem, chybí.

V krajním případě zruší účty

Pokud ani tato příkoří zákazníky nepřesvědčí, přistoupí Komerčka v dalším kroku k úplnému zrušení účtu. To může být problematické obzvlášť v případě, kdy si zákazník tento peněžní ústav dobrovolně nezvolil a k používání účtu ho nutí smlouva s jinými společnostmi téže skupiny. Jde například o klienty splácející hypotéku od Modré pyramidy.

„V takovém případě dojde k porušení závazku nikoliv vinou klienta. Ten by měl ale ve vlastním zájmu začít jednat s protistranou o dalším řešení, aby se nedostal do možného prodlení se splátkou dříve inkasovanou ze zrušeného účtu,“ dodává advokátka Koričanská.

Na opakovanou otázku, jestli se i v těchto případech banka chystá přistoupit k rušení účtů, mluvčí jednozačně neodpověděl. „Účty spojené s jinými aktivními produkty skupiny řešíme s klienty individuálně,“ uzavřel Petr Šašek.