Nevím v Rakousku za poslední roky o žádném případu politického pokynu. A nedovedu si to představit ani politicky, říká spolkový ministr spravedlnosti Wolfgang Brandstetter. Foto: Robert Malecký

Wolfgang Brandstetter: Ministr, který by vydal politický pokyn do soustavy, by druhý den skončil

Na českém speciálním státním zastupitelství pro boj s hospodářskou kriminalitou a korupcí by podle rakouského vzoru měli pracovat vedle státních zástupců i specialisté z ekonomické či daňové oblasti. České straně to doporučuje i rakouský spolkový ministr spravedlnosti Wolfgang Brandstetter. Považuji za důležité, aby mandát specializovaných státních zástupců nebyl nijak termínovaný, řekl v rozhovoru s novináři během pondělní návštěvy Státního zastupitelství pro boj s hospodářskou kriminalitou a korupcí ve  Vídni.

Jak jste spokojen s prací vídeňského speciálu? Může být vzorem i pro Českou republiku?

Máme ty nejlepší zkušenosti. Investovali jsme na správné místo a vytvořili čtyřicet vysoce kvalifikovaných pracovních míst pro specialisty s atraktivním ohodnocením a pracovními podmínky. Zdejší státní zástupci mají rovněž možnost pracovat s vlastními experty.

Odlišuje se nějak speciál od obecných státních zastupitelství, například ve vztahu k informační povinnosti k ministrovi spravedlnosti?

Ano, tato informační nebo výkaznická povinnost je omezená. Znamená to mimo jiné, že mohou pracovat daleko svobodněji a nezávisle. Co považuji za rovněž důležité je, aby jejich mandát nebyl nijak termínovaný, zvyšuje to atraktivitu těchto pracovních míst. Zároveň těm lidem musíte umožnit, aby mohli dál pracovat na zvyšování své kvalifikace. Podstupují postgraduální studium na Vídeňské hospodářské univerzitě, a ještě tak získávají akademické tituly. Jejich expertní vybavení je skutečně špičkové.

Slyšeli jsme, že ministr má vůči státnímu zastupitelství určité pravomoci, vedle oné informační povinnosti jde i o pokyny, které může do soustavy udělovat. Nehrozí podle vás politické zneužití?

Možnost vydávat pokyny vychází z ústavního nastavení, ale v praxi nehraje žádnou roli. Samozřejmě ministerstvo spravedlnosti vykonává věcnou, odbornou kontrolu, ale veškeré pokyny, které vůči státnímu zastupitelství formuluje, musí být písemně zaznamenány do spisu. Jednou ročně musí o provedených pokynech ministr spravedlnosti informovat parlament. Je zde zaručena transparentnost a předchází se tak možnosti jakéhokoli zneužití.

Jak funguje tok informací ze soustavy směrem k ministrovi?

Co se informační povinnosti týče, právě u tohoto specializovaného státního zastupitelství je omezena. Považujeme to za velice vhodné a chceme tento model rozšířit i na obecná státní zastupitelství. V praxi to funguje tak, že specializované protikorupční státní zastupitelství nemusí poskytovat informace během přípravného řízení, ale až na jeho konci. Týká se to i těch nejsložitějších případů nebo případů, u kterých panuje veřejný zájem. A i potom poskytují informace pouze o výsledku řízení, nikoli´v jeho průběhu.

Jak náročná je pro ministra obhajoba vydaných pokynů v parlamentu?

Musím zdůraznit, že jde o vysoce odborné pokyny, kde ministerstvo vykonává svoji povinnost odborného dohledu. Jde o interní kontrolu kvality. Nevím v Rakousku za poslední roky  o žádném případu politického pokynu. A nedovedu si to představit ani politicky. Ministr, který by se pokusil vydat nevěcný pokyn, by druhý den nebyl ve funkci. A bylo by to tak správně.

Robert Malecký