Havlová vysoudila rekordní částku za článek o milenci, zásah do práva byl extrémní

Dagmar Havlová Foto: Wikipedia

Pražský vrchní soud dnes přiznal herečce Dagmar Havlové čtyři miliony korun odškodného od vydavatelství Bauer Media za tvrzení, že měla milenecký poměr v době, kdy jí umíral manžel, bývalý prezident Václav Havel. Verdikt je pravomocný. Částka výrazně převyšuje sumy, které soudy v obdobných případech obvykle přiznávají za porušení práva na ochranu osobnosti.

„Došlo k extrémnímu zásahu do práv na ochranu osobnosti žalobkyně (Havlové) v extrémních okolnostech. Shodli jsme se na tom, že ještě závažnější okolnosti si neumíme představit,“ odůvodnil rozsudek předseda odvolacího senátu Jiří Macek.

Vrchní soud podstatným způsobem navýšil původní odškodné, které Havlové přiznal v listopadu 2015 pražský městský soud a které činilo 1,2 milionu korun. „Tvrzení v článku jsou nepravdivá a hrubě zasahující do pověsti a cti žalobkyně. Je to zásadní a natolik intenzivní zásah, že odůvodňuje přiznání finanční satisfakce ve výši čtyř milionů,“ vysvětlil Macek. Poukázal mimo jiné na výrok Ústavního soudu, podle nějž není svoboda projevu bezbřehá.

Havlová požadovala za text v bulvárním časopisu Pestrý svět celkem pět milionů. Na tuto částku nedosáhla, protože se nepodařilo prokázat, že by nepravdivé tvrzení negativně ovlivnilo i její charitativní činnost. Odvolací senát zohlednil také to, že soudy herečce přiznaly vedle finanční rovněž morální satisfakci – vydavatelství se někdejší první dámě podle verdiktu musí omluvit.

Právní zástupce Havlové František Vyskočil odcházel z jednací síně spokojený. Takto vysoké finanční zadostiučinění podle něj v podobných sporech ještě nikdo nezískal. Částku, kterou musí vydavatelství zaplatit, označil za citelnou. „Doufám, že to bulvár konečně trochu umravní,“ řekl.

Článek z března 2012 nazvaný „Skandální zvěsti o Dáše Havlové. Šokující nařčení – Tajné rande v lázních“ tvrdil, že Havlová dorazila 16. prosince 2011, tedy jen dva dny před Havlovou smrtí, společně s milencem do zamluveného hotelu ve Františkových Lázních.

Zprávu označila za nepravdivou jak Havlová, tak i její údajný partner František Loukota, jehož fotografii s Havlovou časopis otiskl. Podle něj byl snímek pořízen s největší pravděpodobností v době natáčení seriálu Sanitka, když herečku doprovázel na nákupy. Muž, který působí jako asistent režie, se prý s Havlovou zná od natáčení filmu Odcházení.

Pražský městský soud konstatoval už v listopadu 2015, že údaje publikované v napadeném článku byly „absolutně nepravdivé a neověřené“. Poukázal tehdy mimo jiné na to, že zprávu o údajném pobytu Havlové s přítelem ve Františkových Lázních zaslechla autorka článku prý „někde v restauraci“. Obě strany sporu se následně odvolaly.

Sama Havlová u soudu v minulosti popřela, že by ve Františkových Lázních v uplynulých letech vůbec byla. Ani hotel, který byl v článku zmíněn, prý nezná. Její verzi podpořily také sestry boromejky, které se o Havla staraly před jeho smrtí. Podle nich byla Havlová dva dny před skonem svého manžela s vnučkami, protože exprezident nechtěl, aby za ním cestovala v bouřce.

Vydavatelství Bauer Media v době trvání sporu převzala mediální skupina Mafra patřící do holdingu Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše.


Podívejte se, kolik dříve vysoudily známé osobnosti za články v bulváru:

10. února 2012 – Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost nakladatelství Ringier Axel Springer, a potvrdil tak rekordní zadostiučinění pro herce Marka Vašuta. Jeden milion korun přiznal známému herci Městský soud v Praze za články v deníku Aha!, které pojednávaly o jeho údajné promiskuitě a depresích. Podle dostupných informací to bylo v té době nejvyšší odškodné pro českou celebritu poškozenou nepravdivými údaji v médiích. Rozsudek je považován za průlomový ve sporech známých osobností a především bulvárních médií.

19. března 2012 – Ústavní soud (ÚS) vyhověl stížnosti spisovatele Michala Viewegha v mnohaletém sporu s bulvárem. Kauzu, ve které spisovatel žádal výrazně vyšší odškodné za lživá tvrzení deníku Aha!, vrátil Městskému soudu v Praze. Viewegh původně vysoudil od vydavatele bulvárního deníku 200.000 korun jako odškodnění za zprávu o údajném poměru s milenkou. Sumu považoval za příliš nízkou, žádal pět milionů Kč. Rozhodnutí ÚS bylo považováno za průlomové, neboť ÚS jím dle komentátorů řekl, že odškodnění má být také citelným trestem pro narušitele soukromí a od podobného jednání odrazovat.

14. prosince 2012 – Vydavatel deníku Blesk prohrál spor s hercem a senátorem Tomášem Töpferem kvůli zveřejnění choulostivých snímků. Dovolání společnosti Ringier Axel Springer zamítl Nejvyšší soud. Definitivně tak potvrdil rozhodnutí Vrchního soudu v Praze, který v roce 2008 přiznal Töpferovi odškodnění 500.000 korun.

15. ledna 2013 – Nejvyšší soud potvrdil, že vydavatelství Bauer Media musí zaplatit odškodnění 300.000 korun Arturu Štaidlovi, synovi zpěvačky Ivety Bartošové a skladatele Ladislava Štaidla, kvůli článkům v časopise Pestrý svět. Informoval o tom server Aktuálně.cz, podle kterého to byl první definitivní verdikt, který se týkal informování o životě dětí celebrit. V roce 2010 Iveta Bartošová zažalovala vydavatelství za články, které Artura Štaidla označily za otesánka a lívanečka, jemuž se kvůli jeho nadváze děti vysmívají.

20. března 2013 – Deník Právo uvedl, že Tomáš Töpfer vysoudil za články v deníku Blesk milion korun a omluvu. Podle Práva tak vyrovnal rekord Marka Vašuta. Blesk napsal, že po Töpferově odchodu z vedení Divadla Na Fidlovačce zbyly dluhy a zaměstnanci nedostávali mzdy, což herec označil za lež.

10. září 2014 – Televizní kuchař Jiří Babica uspěl ve sporu s nakladatelstvím Mafra kvůli článku, který ho podle něj spojil s průjmy vojáků na misi v Afghánistánu. Soud nepravomocně rozhodl, že autor textu uvedl mylné informace a že Babicovi náleží omluva a 400.000 korun.

19. března 2015 – Server iDnes.cz napsal, že herec Ondřej Vetchý uspěl se žalobou na týdeník Spy. Již zaniklý časopis podle Městského soudu v Praze zásadně pochybil, když v roce 2013 napsal, že herec přišel na vyhlášení ocenění Český lev s milenkou. Vetchý ve skutečnosti na akci dorazil s manželkou. Manželé vysoudili 700.000 korun.

31. ledna 2019 – Pražský městský soud přiřkl rodině herce Karla Rodena odškodnění 900.000 korun od vydavatelství Empresa Media. Roden, jeho partnerka a děti dostanou peníze za články v časopise Sedmička a na webu Sedmička.cz, které rozebíraly jejich soukromí. Soud vydal stejné pravomocné rozhodnutí už v říjnu 2017, Nejvyšší soud mu však na základě dovolání nařídil kauzu znovu otevřít.


(čtk)