Probační úředníci komunikují s klienty telefony, zrušili návštěvy

Na svém webu napsala PMS klientům, že mají svého probačního úředníka v případě potřeby kontaktovat telefonicky Foto: archiv

Probační a mediační služba (PMS) uzavřela kvůli riziku nákazy koronavirem všechna svá střediska návštěvám. Na webu informuje, že přerušila osobní kontakt mezi svými pracovníky a klienty. Výjimku tvoří jen kontroly těch domácích vězňů, kteří nemají elektronická monitorovací zařízení. Mluvčí PMS Martin Bačkovský zdůraznil, že služba i přes přijatá opatření pracuje dál. S klienty komunikuje telefony či maily, na dálku také poskytuje poradenství obětem trestné činnosti.

„Všechna střediska a projektová pracoviště Probační a mediační služby jsou označena kontakty na jejich pracovníky, na něž se může veřejnost v době trvání preventivních opatření obracet,“ sdělil Bačkovský.

Na svém webu napsala PMS klientům, že mají svého probačního úředníka v případě potřeby kontaktovat telefonicky. „Nemáte-li kredit na volání, pošlete SMS,“ doporučila.

„Střediska dále pracují na všech potřebných agendách. Například zpracováváme podklady pro rozhodnutí soudů, pravidelné zprávy o průběhu výkonu trestu a řešíme potřeby klientů zmíněnými způsoby komunikace,“ řekl Bačkovský.

Mezi úkoly PMS patří mimo jiné zajistit provádění alternativních trestů – tedy obecně prospěšných prací či domácího vězení. Nyní u jednotlivých poskytovatelů obecně prospěšných prací ověřuje, zda je v pracích možné pokračovat i za nouzového stavu. „Pokud v jakémkoliv případu dochází ke změně podmínek pro výkon trestu obecně prospěšných prací, informujeme příslušný soud a řešíme další postup s klientem,“ uvedl mluvčí.

Většinu domácích vězňů hlídají elektronické náramky. Neplatí to u zhruba padesátky odsouzených, k nimž domů musí probační úředníci i nadále chodit osobně. Kontroly se nyní podle Bačkovského uskutečňují „bez blízkého fyzického kontaktu“.

Zaměstnanci PMS také musí nadále dohlížet na podmíněně propuštěné vězně a na pachatele trestné činnosti, kterým toto omezení uložil soud. Osobní schůzky úředníci i v těchto případech nahradili telefonáty.

PMS své klienty na webu rovněž instruovala, aby v případě akutních zdravotních potíží zavolali svému lékaři nebo aby se při podezření na příznaky koronaviru obrátili na bezplatnou linku 1212.

(čtk)