Letáky šířila zastavárenská firma, polonahá žena tak neměla souvislost s propagovanou činností Ilustrační foto: Pixabay

Soud potvrdil pokutu za reklamu s odhalenými ňadry, redukovala ženu na pouhý objekt

Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil pokutu 50.000 korun za letákovou reklamu s vyobrazením dívky s odhalenými ňadry. Letáky šířila zastavárenská firma, polonahá žena tak neměla souvislost s propagovanou činností. Podobná reklama je projevem diskriminace žen na základě pohlaví, snižuje jejich lidskou důstojnost a je v rozporu s dobrými mravy, plyne z rozhodnutí, které NSS zpřístupnil na svém webu.

Pokutu uložil v roce 2016 Krajský úřad Jihomoravského kraje, a to za správní delikt podle zákona o regulaci reklamy. Zákon stanovuje, že reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské a národnostní cítění. Úřad také vycházel z přesvědčení, že reklamní sdělení s sebou nese nejen propagační, ale také kulturní funkci, která může ovlivnit pohled adresátů reklamy na svět, na vztahy mezi lidmi či na postavení ženy a muže ve společnosti.

Pokutu potvrdilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Firma, která více než 200.000 letáků nechala distribuovat do schránek v Brně, Přerově a Olomouci, podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Tvrdila v ní, že zákon o regulaci reklamy nevyžaduje souvislost reklamy s propagovanou činností a že nahota se vyskytuje v marketingu často. Cílem reklamy je podle žaloby zaujmout a oslovit potenciální zákazníky, musí být působivá a zapamatovatelná. Samotné vyobrazení ženy s cílem upoutat pozornost podle žaloby nesnižuje lidskou důstojnost.

Krajský soud žalobu zamítl a zkritizoval využití téměř nahého ženského těla pouze jako doplňku či dekorace. Redukuje prý ženu na pouhý objekt a posiluje stereotypní představy. Zároveň krajský soud konstatoval, že nikoliv každé zobrazení nahého těla povede ke stejnému závěru. Jinak by se dalo nahlížet třeba na reklamy na kosmetické výrobky, parfémy, masáže či spodní prádlo.

NSS rozhodnutí krajského soudu potvrdil. Připomněl, že leták z jedné strany zobrazoval zastavárenské zboží, z druhé strany fotografii ženy v kalhotkách, která se opírá o karoserii auta. „V situaci hromadného nevyžádaného šíření takové reklamy mezi širokou veřejnost považuje NSS rozpor s dobrými mravy za natolik zjevný, že není nutné, aby byl ještě detailněji zdůvodňován,“ stojí v rozhodnutí.

Správní orgány neučinily závěr o pornografické povaze reklamy, podle NSS však šlo o hraniční případ. „Svým celkovým ztvárněním cílí zcela zjevně na sexuální pud příjemců a odpovídá spíše obsahu erotického magazínu než jakémukoliv běžně vídanému reklamnímu obsahu šířenému ve veřejném prostoru jinými tržními subjekty, čímž naplňuje přinejmenším některé znaky testu pornografické povahy díla,“ konstatoval NSS.

(čtk)